amsterdam rai opent grootste congrescentrum van europa
Met de opening van RAI Elicium op dinsdag 29 september a.s. door Z.K.H. de Prins van Oranje herovert Amsterdam RAI de koppositie in de wereld van Europese congrescentra. Door de toevoeging van het Elicium aan het bestaande complex, kan de RAI zich in aantal zalen het ‘grootste congrescentrum van Europa’ noemen. Daarmee laat de RAI gerenommeerde congressteden als Berlijn en Wenen achter zich. Met de bouw van het Elicium rondt Amsterdam RAI een bouwperiode van zes jaar af, waarin voor 110 miljoen euro werd geïnvesteerd in renovatie en nieuwbouw.

RAI Elicium is het nieuwe eigentijdse gezicht van Amsterdam RAI. Door zijn vormgeving – het ontwerp is van voormalig Rijksbouwmeester Mels Crouwel - is het Elicium een echte blikvanger voor Amsterdam RAI. Tegelijk is Nederland, en de stad Amsterdam in het bijzonder, een markant en innovatief gebouw rijker. Het nieuwe futuristisch ogende gebouw verbindt de verschillende delen van de RAI. Daarnaast is het gebouwd met de nieuwste, duurzame technieken zoals een klimaatgevel en warmte/koude opslag op 187 meter onder de grond.

Met de bouw van het Elicium kiest de RAI nadrukkelijk voor hoogwaardige evenementen in Amsterdam. Geen grootschalige uitbreiding met hallencomplexen, maar kwalitatieve uitbreiding op de huidige locatie. Daardoor kan Amsterdam RAI zich nog nadrukkelijker richten op het faciliteren van – de voor de Nederland zo belangrijke – grote, internationale, meerdaagse evenementen. Directie voorzitter Hans Bakker van Amsterdam RAI hierover: “Dankzij de propositie met locatie RAI, stad Amsterdam en Luchthaven Schiphol op korte afstand, is de RAI succesvol en behoort het tot de top 3 van drukst bezette beurs- en congresgebouwen in Europa”.