rotterdam haalt groot internationaal associatiecongres binnen
Rotterdam heeft het bid voor het 3rd International Symposium on Pediatric Inflammatory Bowel Disease (PIBD) gewonnen. Dit driedaags congres is geheel gewijd aan chronische darmziekten (de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa) op de kinderleeftijd. Het symposium vindt plaats in september 2013, ontvangt 600 deelnemers en levert de stad Rotterdam ruim één miljoen euro op.
Om verschillende redenen is gekozen om dit symposium in Rotterdam te organiseren. Zo is de prominente rol die het Erasmus MC - Sophia Kinderziekenhuis speelt in onderzoek en studies naar chronische darmziekten onder kinderen belangrijk geweest in de keuze voor de stad. Ook de bereikbaarheid van de Maasstad speelde mee, net als de mogelijkheden voor leisure in Rotterdam. In de bidprocedure werd Barcelona gepasseerd. Het Stimuleringsfonds is ingezet om het symposium naar de stad te halen.

Het Congresbureau Erasmus MC verzorgde in samenwerking met Rotterdam Marketing het bidboek voor dit symposium. “Het bidboek liet de efficiëntie van de Rotterdamse werkwijze goed zien”, aldus Hankje Escher, oud-voorzitter van de IBD Working Group van de European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition. “Rotterdam is een aantrekkelijke plek en ik ben blij met de locatie, Concert- en Congresgebouw De Doelen. Het Congresbureau van het Erasmus MC organiseert het symposium. Voor mij is dat makkelijk schakelen, aangezien ik ook werk in het Erasmus MC.”