stelen, rennen, gebruiken

Paul Rulkens doet niets liever dan succesvolle mensen nog succesvoller maken. Dat gaat hij ook doen met de leden van DNA. Tijdens de DNA najaarsbijeenkomst, op 12 december, krijg jij alvast je eerste stukje verbetering voor die dag mee en ga je stelen, rennen, gebruiken.

Tekst  Jeanne Hoogers

Paul Rulkens combineert zijn jarenlange ervaring bij DSM in het organiseren, ontwikkelen van corporate strategy en het brengen van organisaties tot high performance met een verborgen talent voor stand-up comedian. Wie op Youtube een TedX van Paul bekijkt, ziet al snel dat zijn podiumtalent helemaal niet zo verborgen is, maar gefinetuned tot het precies past bij het doel wat hij wil bereiken. Het publiek leert meer dan dat het lacht. Paul heeft zijn eigen les toegepast. Alles helemaal anders doen, is een mythe. Wil je verbeteren, dan moet je elke dag 1% beter worden. Elke dag. Na 70 dagen ben je twee keer zo goed. Kom je op 12 december naar het DNAnajaarcongres, dan krijg jij je 1% van die dag alvast mee. 

De volgende standaard
Rulkens is geen fan van binnen de box blijven. De meerderheid heeft het bij het verkeerde eind: doen wat iedereen doet, denken wat iedereen denkt, het brengt geen vernieuwing. Standaarden zijn het instrument van de middelmatige autocoureur die niemand in zijn achteruitkijkspiegels ziet omdat hij achteraan rijdt. Maar wat kunnen verenigingen met de tip om standaarden los te laten, dat is toch waar zij voor zijn? Paul Rulkens: “De kracht van verenigingen is standaarden ontwikkelen en vernieuwen, ze verder brengen. Je focussen op de status quo is de snelste manier om de status quo te verliezen. Kijk naar de komst van Uber. Er zijn organisaties die slim mee evolueren en er zijn er die naar de wetgever gaan. Je bent zelden succesvol door alleen maar je speeltje terug te willen.”

Hersenoperatie
“Wat is het doel van verenigingen? De conditie voor leden verbeteren. Geef leden niet wat ze willen, maar wat ze nodig hebben. Stel ik heb hoofdpijn en ik wil een aspirientje. Ik ga naar een hersenspecialist en die ziet dat ik een hersenoperatie nodig heb. Waar word  ik beter van? Soms wil je een aspirientje, maar heb je een hersenoperatie nodig. Wil je aardig gevonden worden door leden of wil je ze helpen? Je mag echt wel feestjes organiseren met leden, maar je moet ook bereid zijn om een hersenoperatie te doen als dat nodig is.”

Stelen, rennen, gebruiken
“In een vereniging heb je een unieke kans, je hebt een gezamenlijke intelligentie. Gebruik je die om de toekomst op te bouwen? DNA is een platform om met elkaar te stelen, rennen, gebruiken. Stelen betekent iets halen bij een andere industrie dan die van jou. Gebruiken is dit vertalen naar jouw industrie en toepassen. En je moet wel snel zijn, want anders is het antwoord weer veranderd. Want de vragen veranderen niet zo snel, maar de antwoorden wel. Rennen dus.”

Blijf doorgaan
“Dat je in één keer kunt veranderen, is een mythe. Veranderen gaat in kleine stapjes en het is nooit klaar. Het innovatiedilemma is: hoe beter je bent, hoe beter je moet worden.” Je moet dus manieren vinden om hier voortdurend mee bezig te blijven. Daarvoor geeft Paul Rulkens drie tips:

Tip 1 – Helderheid. Veel organisaties lijden aan het Columbussyndroom. Hij wist niet waar hij heen ging, eenmaal aangekomen wist hij niet waar hij was en weer terug kon hij niet zeggen waar hij geweest was.

Tip 2  - Focus. Er zijn maar een paar routes die energie geven en te doen zijn.

Tip 3 – Elke dag. Zet elke dag stappen naar je doel, eet elke dag een kikker.

Start je training om duur-innovator te worden en begin op 12 december met je eerste 1%