beter bestuur
Tips voor een beter bestuur

POP-gesprek

Voer jaarlijks met leden die actief zijn in besturen een gesprek over wat zij vinden van de organisatie, hoeveel tijd ze in de komende periode beschikbaar hebben en wat ze voor zichzelf belangrijk vinden om te leren en te doen.

Taakstellend vergaderen

Geef aan het begin van de vergadering een opdracht aan de aanwezigen. Welk resultaat wordt verwacht van deze bijeenkomst?

Uit routine halen

Pak onderwerpen die routinematig op de agenda staan anders aan en kijk of ze iets zeggen over een trend die op de langere termijn speelt.

Haal de hei naar binnen

Praat niet alleen over de strategie tijdens zogenoemde heidagen.  De vier vragen van een SWOT-analyse: waar zijn we goed in, waar niet, wat zijn de kansen en wat de bedreigingen van de vereniging kunnen ook onderdeel zijn van vier vergaderingen.

Betere besluiten

Een bestuur van een vereniging neemt de beste besluiten als dit gebeurt op basis van a) kennis over wat leden willen; b) informatie over wat er gebeurt op de markt/ concurrentie;  c) inzicht in de capaciteit en strategische kracht van de organisatie en d) met bewustzijn van de ethische implicaties van keuzes.  Glenn H. Tecker noemt dit: ‘informed intuition’.