leden vinden en binden
Tips voor het vinden en binden van leden
Adressen kopen

Contactgegevens van potentiële leden die een vereniging zelf heeft verzameld zullen zeker meer opleveren dan adressen die je inkoopt. Een simpele truc bij het inkopen van adressen is om te vragen om een ongebruikelijk aantal, bijvoorbeeld 5200 of 9480. Waarom? Dan krijgt u niet de standaarduitdraai die iedereen krijgt.

Merk opbouwen

Een van de belangrijkste pr-doelen van een vereniging is het ontwikkelen van de expert-reputatie. Dit kan ook via een publiekscampagne over uw thema met tips/informatie waar het publiek iets aan heeft. Bijvoorbeeld een brandpreventiechecklist van de brandweerbranche.

Echt

De communicatie van de vereniging via alle social media moet informeel, eerlijk en transparant zijn.

Permanent retentieprogramma

Het behouden van leden moet een permanent programma zijn, geen paniekreactie op het feit dat het ledental plotseling terugloopt.

Op de kleintjes letten

Zet niet alleen grote en invloedrijke leden in de schijnwerpers. Daarmee geeft de vereniging aan dat ‘de kleintjes’ er minder toe doen.

Netwerkkansen

Optimaliseer de kansen van leden door netwerkbijeenkomsten te organiseren. Denk erover na wie wat kan hebben aan wie: nieuwkomers aan gesettelde leden, jongeren aan ouderen, onderling contact in een bepaald segment.

Schakel leden in

Het is niet altijd zinvol om leden op afstand te zetten. Leden kunnen uitstekend verwoorden waarom ze lid zijn. Ze kunnen in hun eigen woorden vertellen wat het lidmaatschap oplevert (testimonial) of praten met iemand die overweegt lid te worden – of op te zeggen.

Als leden niet betalen

Een lid dat niet betaalt kan dit om verschillende redenen niet doen. Hij of zij wil eigenlijk opzeggen, is het niet eens met de koers van de vereniging of kan niet betalen. Probeer te achterhalen wat de reden is. Schakel eventueel een lid in voor een vertrouwelijk gesprek met deze persoon. De uitkomst kan zijn om dit lid uit te schrijven.