bouwen op de libelle zomerweek

Wie zoekt naar de influencers van de beroepskeuze van jongeren kan niet om ouders en dus ook moeders heen, volgens Anne de Jonge, bij Bouwend Nederland Oost beleidsmedewerker Arbeidsmarkt en Onderwijs. “Wil je met deze groep in contact komen, dan is de Libelle Zomerweek een top event.”  

Moeders
“Ik kom uit het onderwijs en ik weet dat moeders heel erg betrokken zijn bij de beroepskeuze. Zij zijn enorm met de toekomst van hun kinderen bezig. Moeders willen weten welke opleidingen en banen zekerheid bieden, ze willen  leuk, veilig en gezond  werk dat past bij de belangstelling en het talent van hun kind. Nog in de tijd van de crisis, met teruglopende leerwerkbanen en het soms niet waar kunnen maken van baangaranties, kregen we wel eens  te maken met huilende moeders.  Zo’n moeder stuurt echt geen tweede keer een kind naar jouw sector.  Gekscherend zeiden we dat eens iets met de moeders moesten doen. Moeders- ouders -  zijn belangrijke influencers. Toch zijn we in veel sectoren, ook in de bouw en infra, enorm gericht op het beïnvloeden en informeren van het onderwijs. Zo laten we een grote kans liggen.”

Libelle Zomerweek
“Met 80.000 bezoekers, waarvan de helft met thuiswonende kinderen, is de Libelle Zomerweek en zeer geschikt evenement om in contact te komen met moeders. Een tweede doelgroep die je hier kunt bereiken zijn zij-instromers.  Er komen bezoekers vanuit allerlei achtergronden. We ontdekten bijvoorbeeld dat er op woensdag veel juffen komen. Het is een mooie mix van de hele maatschappij. In het begin werd er wel wat lacherig over gedaan, om als Bouwend Nederland naar de Libelle Zomerweek te gaan. Maar als ik het uit had gelegd, gingen mensen om, in de directie, bij besturen en leden. Bouwend Nederland heeft echt zijn nek uitgestoken door anders te denken en heeft mij echt de ruimte gegeven, ondanks de nodig scepsis.“

Heel Holland bouwt 
“Onze deelname aan de Libelle Zomerweek sloot aan bij de campagne Je gaat het Maken. We wilden laten zien dat we innovatief zijn en creatief. Wij zijn overal. Wij hebben het huis gemaakt waar je in zit maar ook als je naar buiten kijkt zie je van alles wat wij hebben gemaakt. We wilden overbrengen: er is weer genoeg werk, de toekomst ziet er goed uit en het is schoon, goed, mooi werk. We wilden dat er weer met een glimlach naar ons gekeken zou worden. We hebben gekozen voor een tiny house, gestyled in het thema van de Zomerweek , met een fotobooth en een workshop Heel Holland bouwt, waar je vogelhuisjes kon maken. Dat laatste ook op verzoek van de organisatie. leuke manieren om met elkaar in gesprek te komen. Uiteraard vonden we het zelf super spannend, maar we kregen rijen voor de deur. Ik had me van tevoren niet gerealiseerd dat de techniek compleet ontbreekt tijdens de Libelle Zomerweek, er is niet eens een telefoonprovider, terwijl iedere bezoeker met een telefoon loopt.”

Met leden
“De hele deelname aan het evenement, het contact met bezoekers, het geven van de workshop hebben we met een groep leden gedaan, zij waren enorm van toegevoegde waarde. In onze samenleving is er veel te weinig waardering voor het VMBO. Moeders met een kind op het VMBO hebben soms nog nooit iemand horen zeggen: stuur je kind naar mij, ik wil hem heel graag hebben.  Onze leden kunnen dat echt zeggen. Dat is voor beideheel waardevol. Het was voor de leden ook een eye-opener: we moeten het niet aan het onderwijs overlaten, maar zelf aan de keukentafel komen. Het was echt leuk om het met elkaar te doen, dat versterkt de ervaring met elkaar een vereniging te zijn enorm. De leden waren er, elke dag, ook met Pinksteren, en soms kwamen de partners mee om hun mannen te helpen. “

Tips van Anne voor meer enthousiasme voor jouw sector:
Verwacht niet dat het onderwijs het wel zal regelen. Ga na wat je zelf kan doen
Praat niet over je doelgroep, maar met je doelgroep.
Praat in hun taal, dus misschien in beelden/ ervaringen, als dat beter past.
Vraag je af wie de influencers zijn van jouw doelgroep. Als je je op jongeren richt, kun je misschien het hele gezin uitnodigen voor een kennismaking. 
Maak verschillende routes voor zij-instromers ( vaak is er in feite maar 1 route).
Er zijn echt wel vrouwen met belangstelling voor techniek. Zet het netwerk van vrouwen in. Zij geven vaak advies aan hun omgeving.