denk in mogelijkheden

In elk verenigingsteam zijn juristen te vinden. Hoe kunnen zij hun expertise optimaal inzetten? Christiaan de Vlieger, teamleider VNG gemeenterecht, deelt zijn geleerde lessen.

Op 25 september start het DNA-netwerk voor juridische verenigingsprofessionals. Bij veel verenigingen werken juristen, en dat is ook logisch omdat veel verenigingen hun leden juridisch advies geven en  zich namens de leden bezighouden met beleid en regelgeving. Bovendien werd zeker in het verleden voor bijvoorbeeld de rol van verenigingssecretaris al snel gekeken naar een jurist. Gaat dat wel werken, een netwerk voor al deze rollen? Christiaan de Vlieger denkt van wel. Hij werkte eerder voor Billiton/Shell en het ministerie van Binnenlandse zaken en bij KNVB, ook al een vereniging. “Het is juist een goed idee om als juristen in die drie verschillende posities: advies aan leden, beleid en verenigingsmanagement, met elkaar te verbinden. Die drie posities moeten elkaar voeden en daardoor de vereniging. Ik wil dat concreet maken in een aantal geleerde lessen:”

Les 1– Organiseer je als een eenheid, bijvoorbeeld een juridische afdeling, waardoor je ervoor zorgt dat je als juristen betrokken bent bij alle belangrijke zaken en adequaat kunt reageren.

Les 2 – Organiseer je aan de voorkant. Zodat je in een vroeg stadium betrokken bent en niet pas op het laatste moment, waardoor je te vaak een nee-zegger wordt en iemand die ‘ervoor gaat liggen.’

Les 3 – Neem het initiatief om wetten te veranderen, uiteraard  op basis van wat leden aandragen en aangeven.  Dus focus op beleid maken, dat geeft je credits bij leden.

Les 4 – Denk in mogelijkheden. Juristen zijn nu eenmaal opgeleid om meteen ook al na te denken over wat er mis kan gaan en dat te regelen, maar zegt niet meteen dat iets niet kan. Blijf wel binnen de lijntjes.

Les 5 – Blijf standvastig. Je hoeft niet met elke kik meteen mee te gaan.

Herkenbaar? Dan is het DNA netwerk voor juridische professionals ook iets voor jou.