frisse blik op toekomst van vereniging

We zijn allemaal op zoek naar modellen en ‘brillen’ die ons kunnen helpen om in een veranderende omgeving een bestendige toekomst te creëren voor onze vereniging. Agnes Zandvliet voegt daar een waardevolle ‘bedrijfskundige bril’ aan toe, die zij heeft getoetst aan de verenigingspraktijk in haar MBA Meesterwerk over de Vereniging van de Toekomst.

Tijdens de DNA Najaarsbijeenkomst van 13 december nodigt ze je uit om eens door deze bril naar je vereniging te kijken. Zij doet dit samen met Dick Krikke, directeur van de NVO2, de beroepsvereniging voor en door HRD-professionals. Hij is via een (voorgenomen) fusie met NSCU en NOBTRA actief aan het bouwen aan een toekomstbestendige vereniging voor alle professionals die nu en in de toekomst anderen faciliteren bij het leren en ontwikkelen en hier continu in willen uitblinken.

Waar kijken we naar?
In de bedrijfskunde kijk je naar de business maar ook naar zachte waarden. Dat doe je ook voor je vereniging. Waar geloof je als vereniging echt in? Wat is de ziel van je vereniging, welke passie deel je? Wat is het antwoord op je Why-vraag? Wat maakt je echt onderscheidend? Vervolgens richt je je blik op de ‘blauwe oceanen’, ongerepte, nieuwe doelgroepen die aangenaam verrast zijn door nieuwe inzichten, markten, producten, diensten en netwerken. Wie zijn mogelijke nieuwe leden die het zeer profitable vinden zich bij je vereniging – je netwerk- aan te sluiten? Die misschien wel (mogen) verwachten hun omzet te kunnen verdubbelen door zich aan te sluiten?

Fundament
Deze ‘bedrijfskundige bril’ levert interessante nieuwe inzichten op over het strategisch fundament dat voor elke vereniging anders is. Om het fundament zo scherp mogelijk te krijgen, kun je gaan werken met een externe analyse die bestaat uit een macro-, meso- en micro-analyse. Dat levert interessante inzichten op. Beperkte tijd, geld en energie maken dat je keuzes moet maken. Wat kun je loslaten? In welke nieuwe kracht, middelen of tools moet je absoluut investeren? Daarna kun je interne analyses doen. Hoe meer collega’s en zelfs ook leden je betrekt bij deze analyses en processen, deze keuzes, des te sterker je fundament, je toekomst als vereniging zal worden.

In de praktijk
Leden en doelgroepen van verenigingen veranderen, maar hoe leden veranderen is per verenigingsdomein verschillend. In het werkveld van Dick Krikkevalt op dat steeds meer mensen zich L&D-er (learning & development) gaan noemen. Denk bijvoorbeeld aan leidinggevenden en scrummasters. Andere verenigingen hebben misschien te maken met meer mensen (of robots) die het vak gaan uitoefenen of zelfs ‘kapen’? Ga je je leden dan beschermen en het beroep of de branche afschermen? Of ga je waarderend werken en je doelgroep juist verbreden? Nodig je de nieuwkomers van harte uit? Iedere vereniging heeft daar zijn eigen antwoord op, passend bij de context, de professie, de persoonlijkheden en de cultuur.

Kijk op 13 december met Dick Krikke en Agnes Zandvliet naar de Vereniging van de Toekomst, laat je inspireren en verrassen, doe mee en begin met het bouwen aan het fundament van jouw Vereniging van de Toekomst.