rover wil korting voor leden

In 2019 wil reizigersvereniging Rover afspraken maken met vervoerders, zodat leden van de vereniging korting krijgen in het openbaar vervoer. Dat zegt Freek Bos (31) – die vandaag aantreedt als directeur van Rover – in een interview met Treinreiziger.nl. Het geven van korting aan leden is onderdeel van een breed plan waarmee de reizigersvereniging het ledenverlies wil keren.

Bos wil dat ov-reizigers trots zijn als ze met het openbaar vervoer reizen. “Mensen zijn ook trots als ze lid zijn van natuurorganisaties. Het is ook iets om trots op te zijn om te reizen met het openbaar vervoer. Wie duurzaamheid wil uitdragen, is lid van Rover” legt hij uit.

Korting

Rover wil meerwaarde bieden door heel de ov-keten te overzien. “Een vervoerder is alleen bezig om zijn eigen stukje te verbeteren, maar kan niet door heel de reis van de reiziger heenkijken. Wij kunnen dat wel” vindt Bos. Volgens Bos zien vervoerders ook dat ze die kennis nodig hebben. Voor de reiziger wordt het lidmaatschap van Rover interessanter, omdat de reizigersvereniging leden ook korting wil gaan geven. “Leden van ons moeten korting krijgen als ze bij ons lid zijn” vindt hij. De gesprekken omdat te regelen zijn al gaande.

Afspraak in 2019

Volgens Bos staan vervoerders welwillend tegenover het Rover plan. In welke vorm Rover leden straks korting krijgen, en of er eerst een pilot komt is nog niet duidelijk. “In 2019 verwacht ik dat we de afspraken kunnen maken” voegt Bos daaraan toe. Wat Rover betreft gaat de reizigersvereniging niet per vervoerder losse afspraken maken, maar komt er één kortingsregeling voor alle vervoerders. In 2013 experimenteerde Rover al met een exclusieve kortingsactie. Nieuwe Rover-leden kregen toen bij een 1e klas Weekend Vrij abonnement 45 procent korting. “Die actie was voor ons een succes en heeft ons nieuwe leden opgeleverd” blikt Bos terug.