kappersvak in het geding

Nog nooit waren er zoveel kapperszaken. Terwijl het aantal knippers de afgelopen tien jaar nauwelijks van zijn plaats is gekomen, schieten kapsalons juist als paddenstoelen uit de grond. Waren er in 2007 nog 17.000 kapperszaken, dit jaar ligt dat aantal maar liefst 10.000 hoger.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging is met name toe te schrijven aan de toename van het aantal thuiskappers of coiffeurs met een minisalon aan huis. De totale omzet steeg in dezelfde periode met 200 miljoen tot 1,7 miljard euro in 2017.

Net als tien jaar geleden telde Nederland vorig jaar zo'n 45.000 kappers. De flexibilisering van de arbeidsmarkt heeft zich ook verspreid over de kappersbranche: het aandeel zelfstandigen steeg de afgelopen tien jaar van 43 naar 49 procent. Het aantal knippers in loondienst daalde licht.

Kappersvak in het geding

De Algemene Nederlandse Kappers Organisatie (ANKO) noemt deze trend op termijn een gevaar voor het voorbestaan van het vak. "Leerling-kappers worden opgeleid in grote kapsalons, niet bij iemand thuis", stelt manager belangenbehartiging Gert-Jan Deben. "Als iedereen voor een thuiskapper kiest, verdwijnt de kapper van morgen."

De branchevereniging, die benadrukt voor alle ondernemers in de branche op te komen, pleit daarom voor een level playing field, waarbij thuiskappers aan dezelfde regels zijn gebonden als de grote salons in de winkelstraat. "Winkels hebben te maken met strenge gemeentelijke controles en hoge kosten", zegt Deben, "maar ambulante kappers of thuiskappers niet."

Echt vrouwenberoep

Het vak van kapper blijft een echt vrouwenberoep. Sterker nog: het aantal kapsters stijgt alleen maar. Was in 2003 nog 86 procent van de beroepsgroep vrouw, veertien jaar later is dat gestegen naar 91 procent.

Ook de gemiddelde leeftijd nam in die periode toe. Waren vijftien jaar geleden nog twee op de drie kappers jonger dan 35 jaar, inmiddels is ruim de helft ouder dan 35 jaar. Met name het aantal 45-plussers steeg de afgelopen jaren flink.

Regionale verschillen

Met een aantal van 2165 liggen de meeste kapsalons in Groot-Rijnmond (Rotterdam). Deze regio kende met 885 ook de grootste absolute toename van kapperszaken in de afgelopen tien jaar. Groot-Amsterdam en de regio Utrecht maken de top drie compleet.

Met 2,3 kapperszaken op duizend inwoners kent Zeeuws-Vlaanderen de hoogste dichtheid salons. De regio Den Haag is met 1,3 kapsalons hekkensluiter. In Noord-Friesland steeg het aantal kapperszaken met een toename van 84% het hardst.