het DNA jaarcongres opnieuw uitvinden

DNA heeft zich als vereniging ontwikkeld en dat vraagt ook om verandering in hét grootste event in het verenigingsjaar: het DNA Jaarcongres. Na drie edities  is het tijd om het concept grondig onder de loep te nemen.

DNA werkt daarvoor samen met Marga Groot Zwaaftink, Event Design Collective The Netherlands.  Zij heeft samen met Miranda de Haan (DNA) een traject uitgestippeld om te komen tot een nieuw concept voor het congres met behulp van het EventCanvas. De weg daarnaartoe ‘the making of’ delen wij graag.

Start
Op 14 december 2018 kwamen bij elkaar: Melanie Klerx- OSB, Brecht Grieten- FOCWA, Esmé Rijs- ACP, Frank Oostdam- ANVR, Jan Boeve-TLN, Annemiek Wissink- DNA, Miranda de Haan- DNA en Marga Groot Zwaaftink- Event Design Collective. De projectgroep DNA Jaarcongres 2019 gaat van start en gaat aan de slag met het EventCanvas.

1e stap Verandering
Wat kan het jaarcongres bijdragen aan het bereiken van de langetermijndoelen van DNA? Wat is de verandering over de afgelopen  edities en hoe kunnen we de komende editie hier een stap in maken?

2e stap Terugkijken naar vorige edities
Miranda de Haan had de evaluaties van de vorige edities in kaart gebracht en daaruit sprak de uitdaging: ‘Voor welke doelgroep is het jaarcongres exact? Of willen we het juist heel breed houden?’

3e stap Stakeholderanalyse
Welke mogelijke stakeholders zijn betrokken? Welke stakeholders kunnen door het congres een verandering doormaken  - zoals we willen volgens de doelen van DNA?

4e Stap Selectie stakeholders
De stap van het maken van een lijst van alle mogelijke betrokken stakeholders naar het kiezen en indelen van de stakeholders en bepalen van doelgroepen voor het congres vereiste de nodige discussie. Leidend is de keuze om bestaande leden te binden en boeien. De selectie is een stevige basis voor het vervolg.

Doelbewust designen
Eind januari zeten we de volgende stap in dit proces. Een proces dat gebaseerd is op het heel bewust nadenken met elkaar over de verandering die stakeholders door het deelnemen en bijdragen aan het jaarcongres, ondergaan. We hebben er zin in!

het Jaarcongres vindt dit jaar plaats op donderdag 26 september en wordt gehouden bij het Philarmonie te Haarlem

Tips en suggesties zijn altijd welkom!  Bekijk deze video over Event Design met behulp van het EventCanvas of ga naar www.edco.global