right to challenge

Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken willen snel aan tafel met de Vereniging Markdal, de gemeenten Alphen-Chaam en Breda en de provincie om te kijken welke steun vanuit Den Haag geboden kan worden bij de realisering van alle plannen voor het Markdal.

Programma directeur-generaal Omgevingswet Eric Jan van Kempen bood de steun van het ministerie aan tijdens een bijeenkomst in de Markhoeve in het Markdal. Die steun kan op basis van de regeling Right to Challenge waarmee Binnenlandse Zaken bewonersinitiatieven wil stimuleren.

Gedeputeerde
Het project voor het Markdal is volgens de topman van het ministerie een schoolvoorbeeld van een bewonersinitiatief dat steun verdient van de overheid. De provincie heeft in de persoon van gedeputeerde Johan van den Hout lef gehad om met de vereniging een vergaande overeenkomst aan te gaan vijf jaar geleden zo werd geconstateerd.

De Vereniging Markdal duurzaam & Vitaal ijvert al jaren voor verbetering van de rivier de Mark, de natuur in het Markdal van de grens met België tot aan Breda, de realisering van het Natuur Netwerk Brabant, verbetering van de agrarische bedrijvigheid en leefbaarheid in met name Strijbeek.

Eigen regels
Gedeputeerde Johan van den Hout roemde de succesvolle inzet van de vrijwilligers van de vereniging. “De overheid heeft tientallen jaren geprobeerd iets van de grond te krijgen en dat is niet gelukt. Wij wisten dat het jullie wel ging lukken maar dat het zou leiden tot een confrontatie met onze eigen regels. En dat het voor ons zou betekenen dat we dingen los moesten laten en zou leiden tot flexibel omgaan met onze eigen regels.”

Voorzitter Jettie Rattink zei dat vooral het feit dat mensen en bedrijven zeggenschap kregen over het gebied waar ze wonen en werken geleid heeft tot heel veel vertrouwen. “We werken andersom. Vroeger maakte de overheid een plan en dan mochten mensen zeggen wat ze ervan vinden. Nu zeggen wij wat we willen en gaan we naar de overheid en rekken indien nodig samen de regels op”, aldus Rattink.

De vereniging en de beide betrokken gemeenten hebben goede hoop dat in februari de ontwerpbestemmingsplannen worden vrijgegeven door de beide colleges van B en W, waarna de mensen zienswijzen kunnen indienen. De vraag rees vervolgens hoe de vereniging en de betrokken partijen vervolgens kunnen garanderen dat de toekomst met dezelfde voortvarendheid ter hand wordt genomen.

Right to Challenge
De directeur-generaal van het ministerie haakte hier op in. Hij noemde de aanpak rondom het Markdal een schoolvoorbeeld wat Binnenlandse Zaken beoogt met de regeling ’Right to Challenge’. Hij bood ambtelijke ondersteuning van het ministerie. “Ik kan niet garanderen dat we dat tien jaar gaan doen. Maar we willen helpen om structureel dingen vast te leggen en zorgen dat overheden betrokken blijven.”

Het kabinet stuurde in december nog een brief naar Tweede Kamer over de regeling Right to Challenge. Op dit moment doen er 75 tot 100 gemeenten aan mee. Het kabinet wil dat dat aantal gaat verdubbelen. Het ministerie wil snel met mensen van de vereniging en de betrokken overheden aan tafel om concreet af te spreken hoe het Markdal past in de regeling en wat het ministerie vervolgens voor ondersteuning biedt.

Kwekerij
Het gezelschap met bestuurders en ambtenaren van het ministerie, de gemeenten Alphen-Chaam en Breda, de provincie, Staasbosbeheer en het Waterschap Brabantse Delta ging vervolgens naar het Markdal. Daar werd onder meer de aardbeienplantenkwekerij Van Alphen bezocht. Een voorbeeld hoe met verruiming van de regels een agrarisch bedrijf schoner en economisch beter renderend kan opereren en tegelijkertijd grond beschikbaar stelt voor verbetering van de Mark en nieuwe natuur.