lessen uit de masterclasses

U vraagt, wij draaien, dat was typisch vereniging 2.0. Hoe word je van dienstverlener de organisatie die met leden de stappen  naar de toekomst zet, door zichzelf en het verenigingsdomein te vernieuwen en te ontwikkelen?

De verenigingsprofessionals die de masterclasses Innovatieve Vereniging in 2018 hebben gevolgd, zochten elkaar op voor een intervisie. Wat zijn hun geleerde lessen en werkt het in de praktijk?

Stop met activiteiten die niemand wil en die de vereniging te veel kosten

  • Breng de kosten in kaart. Probeer  naast directe kosten ook de overhead toe te rekenen aan activiteiten. Dat is wel lastig, maar zeker nuttig.
  • Hoe ver wil je geldstromen uit elkaar halen in een vereniging? Je kunt ervoor kiezen om puur commerciële zaken uit te besteden of te verzelfstandigen, maar ze binden ook leden. Een vereniging biedt een mix van individueel profijt en voldoende collectief aanbod. Allebei dus.
  • Denk niet alleen in geld en groei.  Exclusieve kwaliteit is ook voordeel. En meer ‘dure’ leden binnenhalen, die niets brengen, is geen echte groei. Durf de vraag te stellen welke leden je wilt hebben.
  • Het is niet per se zo dat het water je aan de lippen moet staan. Ook al heb je nog steeds veel (nieuwe)  leden, als je steeds achter ontwikkelingen van leden aanhobbelt heb je een symptoom.
  • Voer echte gesprekken met leden. Probeer te achterhalen wat zij met de vereniging willen. Dus niet of ze tevreden zijn met wat jij voor ze doet, maar wat ze zouden willen dat je voor ze bent: Zoeken ze een partner, een opleider, een coach, een belangenbehartiger? 
  • Vraag dus ook wat zij voor/met  de vereniging willen doen. De vereniging is hun instrument om hun doel te behalen.

Kies alleen activiteiten die focussen op de toekomst

  • Richt je op de toekomst: welke trends gaan de wereld, ons domein, onze leden veranderen? Blijf daarbij zolang mogelijk op inhoud praten met leden, met experts, intern ( dus niet te snel vertalen naar producten/ diensten).
  • Bepaal wat je te doen staat, kies enkele thema’s en niets anders. Houd focus door alleen te doen wat helpt deze doelen te realiseren. Wat heb  je nodig om de doelen te bereiken?  Wat moet je daarvoor in de vereniging veranderen? Wat moet je daarvoor met leden of andere stakeholders ontwikkelen?

Ontwikkel een innovatieve cultuur 

  • Het kan zijn – in een grote werkorganisatie – dat je veel intern moet veranderen, de vereniging kantelen. Innovatieve cultuur ontwikkelen.
  • Let er goed op dat je voldoende rust in de organisatie brengt,  wel werken vanuit onrust maar niet de onrust vergroten.
  • Scherper aan de wind varen, betekent ook: zorgen dat iedereen in de organisatie precies weet waar je naartoe gaat. Een heldere strategie geeft de drive  om zelf te sturen. Betrek alle medewerkers bij het aanscherpen in co-creatiesessies.
  • Start een ontwikkelteam, voor de interne organisatie. Zorg voor betere stuurinstrumenten (dashboard). Haal steeds inspiratie van buiten naar binnen.Ontwikkel de medewerkers van de vereniging.

Leden meenemen doe je niet door eerst alle gremia op te heffen en de structuur te veranderen

  • Werk met pilots, lean startups, probeer vernieuwende dingen uit.
  • Spar met leden, bouw aan je community.
  • Het kan zomaar zijn dat je weer meer een vereniging wordt en minder een (spreadsheet gestuurde) dienstverlener.

De masterclasses Innovatieve vereniging starten weer op 11 april. Kijk hier voor meer informatie.