jezelf sturen: persoonlijke effectiviteit

Effectief zijn in je werk is plezierig. Uit onderzoek blijkt dat mensen voldoening halen uit het bereiken van resultaten en doelen in het werk en dat er aan het eind van de dag dingen ‘af zijn’. Maar soms krijg je niet af wat je af wilt krijgen en kom je niet toe aan wat echt belangrijk is. Hoe kun je hier meer invloed op krijgen? Hoe kun je effectiever zijn en jezelf sturen door de hectiek van de dag?

Het lijkt een kenmerk van verenigingen om veel activiteiten en projecten te starten en veel te willen doen voor alle maar soms ook een te kleine groep leden. Verenigingen hebben vaak kleine bureaus en dan kan een groot ledenevenement alle tijd en energie naar zich toetrekken. Ook is het effect van het uitvallen van een collega in een klein bureau al snel heel groot. Je wordt opgeslokt door de dagelijkse werkzaamheden en lijkt niet tot te kunnen komen aan dat wat belangrijke is maar niet urgent, of structureel anders of beter zou kunnen…Dan is er nog het effect van social media en andere technologische ontwikkelingen, die ons afleiden of waar we juist extra tijd aan willen besteden. Kortom: het kan makkelijk gebeuren dat je niet genoeg toekomt aan wat je zou willen doen.

Slimmer werken
De kunst is niet om harder te werken – en jezelf uit te putten – maar om slimmer en bewuster te werken. Focus en timemanagement kunnen helpen om je tijd te besteden aan de taken die er het meest toe doen. Maar er is meer. Het is ook slim om goed naar jezelf te kijken. Welke klussen stel je altijd uit? Waar word je al moe van als je er alleen maar aan denkt? Het helpt om te weten wat jou drijft, wat jouw stijl is en wat je energie geeft. Wat zijn je energiegevers en energievreters?  Dat betekent niet per se dat je meteen stopt met alles te doen wat energie slurpt. Maar je kunt er wel mee leren omgaan. Het helpt je bijvoorbeeld om in het team te bespreken hoe je taken verdeelt, elkaars sterktes benut en met elkaar slimmer, effectiever en vooral met meer plezier en betrokkenheid kunt werken. Communicatie is de basis om hierover het gesprek met je collega’s en je leidinggevende aan te gaan. Andersom is communicatie voor leidinggevenden de basis voor het gesprek met medewerkers over effectief werken en de voldoening die zij ervaren in het werk.

Slimmer samenwerken
De kunst is om samen slimmer en effectiever te werken. Je kunt zelf je samenwerkingsvaardigheden verbeteren door zelfinzicht en door te leren te communiceren over wat wel en niet goed bij jou past. Feedback kunnen geven en ontvangen hoort daar zeker ook bij. Ben je leidinggevende? Dan kun je mensen helpen om zichzelf te sturen naar effectiviteit door goed te kijken en te luisteren naar wat zij zelf aangeven en door de teamleden te stimuleren elkaars energie benutten en deze inzetten op de dingen die ze goed kunnen en die bij hen passen.

Jezelf sturen
Het gaat erom dat je leiding geeft aan jezelf, op tijd beslist om dingen wel of niet te doen én om de goede reden. Weet waar je naartoe wilt en houdt het doel van de vereniging maar ook je eigen doel voor ogen.

Wil je werken aan je persoonlijke effectiviteit? Lees meer
De training Persoonlijke Effectiviteit is op 2 en 16 april 2019
AANMELDEN