van verhaal naar verschil

Vorig jaar organiseerde DNA werkateliers voor leden en stakeholders van verenigingen om met elkaar te komen tot ideeën over de vereniging van de toekomst. Lodewijk Klootwijk, Bart Willems en Rob Greve willen het vuurtje opstoken.

“Natuurlijk is er al een en ander over dit project gedeeld. Zo hebben wij de resultaten gepresenteerd  bij de ALV van DNA in december. Wij vinden het leuk om het vuurtje brandend te houden en nog verder op te stoken. Veel verenigingsprofessionals zijn dagelijks bezig met vragen als: hoe kunnen we jonge generaties aanspreken, goed inspelen op digitale transformaties, wat is dan onze rol en hoe helpt dat om het verenigen gemakkelijker en beter te maken? “ vertelt Rob Greve ( Staalfederatie).

Het zit in mensen
“We hoeven niet de existentiële vraag te stellen of verenigen wel zal blijven bestaan. Verenigen zit in mensen, menselijke behoeften en gedrag veranderen niet zomaar fundamenteel.  De waarde van de vereniging zit in het bij elkaar brengen van een maatschappelijke waarde en een individuele positieve impact, ” vult Lodewijk Klootwijk aan (Golf Course Association of Europe).

Model
“Als vereniging moet je dus wel een goede focus hebben en razendsnel inspelen op alle nieuwe ontwikkelen in hoe we ideeën bij elkaar brengen, tot funding (kunnen) komen, besluiten nemen, ontmoetingen  faciliteren en elkaar informeren en service bieden.  En daar gaat het ons om. Alleen met een verhaal dat we elkaar vertellen, maak je geen verschil. We willen de concrete stappen blijven delen. Om het gemakkelijker te maken hebben we een model ontwikkeld, dat willen we graag aan andere verenigingsprofessionals voorleggen,”vertelt Bart Willems (De Unie).

Webinar en workshop
De drie starten met een workshop op 18 maart. Ze gaan graag aan de slag met andere verenigingsprofessionals en -liefhebbers, om ervaringen en nieuwe ideeën met elkaar te delen.

Op 8 april nemen ze deel aan het Europese congres voor verenigingsmanagers in Gotenburg, om het verhaal internationaal te presenteren en verder te vertellen.

verder in het jaar wordt er nog een webinar gehouden waarin de ideeen getoetst worden in een interactieve sessie. Een datum hiervoor wordt zsm gecommuniceerd.