digitalisering bij sportbonden

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 1 zijn we te gast bij Sportvisserij Nederland.

Het zal bij lang niet iedereen bekend zijn, maar met 562.000 leden was Sportvisserij Nederland in 2017 na de KNVB en KNLTB de grootste sportbond van ons land. In totaal vissen er in ons land naar schatting jaarlijks 1,5 miljoen mensen. Sportvisserij Nederland vertegenwoordigt dus een enorm grote groep. In vergelijking met andere verenigingen in Nederland heeft de hengelsportvereniging een beperkte sociale functie. Uit onderzoek van Mulier Instituut uit 2015 blijkt dat 40% van de leden geen (actieve) band heeft met de vereniging.

Danny Bok, projectleider digitale communicatie bij Sportvisserij Nederland, beaamt dat er niet echt sprake is van een verenigingsleven in het sportvissen. "Vissen moet je van iemand leren. Verenigingen – waarvan er ruim 800 zijn in Nederland - zien voor een deel in die behoefte, maar ouders, opa’s, oma’s en vrienden zijn de belangrijkste ambassadeurs van onze sport."

Sportvissen heeft in Nederland bij niet-sportvissers nog wel eens een saai en stoffig imago, weet Bok. Daar wil de bond de komende jaren verandering in brengen. "Er zijn een miljoen redenen om te vissen en dat willen we laten zien. Lekker actief de gezonde buitenlucht in en ontstressen in de natuur. Het geeft een gevoel van vrijheid. Of voor de gezelligheid samen; de mooiste gesprekken heb je met een hengel in je hand. Vissen is allang niet meer alleen voor een oudere man op een viskist. Er zijn steeds meer vrouwen die vissen, de jeugd vindt het avontuurlijk. Hierdoor zijn nieuwe vormen ontstaan zoals het Streetfishing en urban karpervissen. Je brengt een stukje van de natuur onder water naar boven; prachtige vissen die we daarna weer netjes terugzetten. Dat proberen we in beeld te brengen en het gaat steeds beter."

'Je kunt anno 2019 niet meer denken in 'de doelgroep sportvissers'. Voor elk platform passen we onze boodschap aan'

Artificial Intelligence

Net zoals veel andere sportbonden heeft Sportvisserij Nederland de laatste jaren grote stappen gezet op het gebied van digitalisering en communicatie. Zo zijn onder meer de databases van de bond opgeschoond en geactualiseerd, zijn er diverse apps en platformen voor verschillende doelgroepen ontwikkeld en krijgt de sportvisserij steeds meer aandacht in de (landelijke) media. "We zijn druk in ontwikkeling. Onze leden kunnen sinds een paar jaar hun eigen administratie online bijhouden", zegt Bok.

"Daarnaast hebben we inmiddels drie apps ontwikkeld: VISsengids, VISplanner en MijnVISmaat. Elke app dient een ander doel; de gids is er om snel te zien welke vissen er in Nederland zwemmen, de planner om te zien waar je met jouw VISpas(sen) mag vissen en MijnVISmaat om je vangsten te delen en analyseren."

"Later dit jaar lanceren we onze nieuwste functionaliteit: de VISsenscanner. De app maakt gebruik van Artificial Intelligence. Je maakt een foto met je smartphone en de app herkent automatisch welke soort je voor je hebt. Vanuit onze achterban is een van de meest gestelde vragen: welke vis heb ik gevangen? Met deze unieke app bedienen we hen. Anderzijds lever het ons waardevolle data op over de verspreiding van soorten. Een mooie vorm van ‘citizen science’ dus."

Leden op maat bedienen

Sportvisserij Nederland kiest er bewust voor om verschillende apps en platformen te ontwikkelen en niet alles op één plek bij elkaar te laten komen. Bok: "Ik geloof niet in één oplossing voor alles. We bedienen elke doelgroep op een passende manier. Via websites, social media, e-mails, tv, drukwerk, evenementen, cursussen en meer. Op onze corporate website komt alles samen en van daaruit verwijzen we naar de juiste kanalen. Het is onze taak te zorgen dat informatie goed vindbaar is."

Een van de doelen van Sportvisserij Nederland is om haar leden steeds meer op maat te bedienen. Bok legt uit: "Als sportbond is het essentieel kennis te hebben van je achterban. Om die kennis te verzamelen maken we profielen van gebruikers. Wie ze zijn, wat ze van ons afnemen en wat ze doen. Binnen de AVG-kaders uiteraard. De afgelopen twee jaar hebben we onze systemen aan de achterkant hiervoor helemaal opnieuw ingericht. We slagen er steeds meer in om op het juiste moment en de op juiste plek onze informatie, diensten en producten te kunnen aanbieden. We gaan onze achterban opdelen in segmenten. Je kunt anno 2019 niet meer denken in 'de doelgroep sportvissers'. Voor elk platform passen we onze boodschap aan."