steeds sneller en beter opleiden

Voor het informeren en opleiden van actieve leden hebben we te maken met steeds meer mogelijkheden maar ook met meer eisen. Hoe vind je een goede aanpak?

Erik van Dijk, afdelingshoofd opleiding & advies van de ChristenUnie, benoemt een aantal trends waar zeker ook andere verenigingen mee te maken hebben. “We hebben een steeds groter arsenaal aan methoden om mensen op te leiden. We kunnen ze in een groep  bij elkaar brengen, we kunnen digitaal kennis aanbieden en toetsen en we kunnen ze individueel op allerlei manieren begeleiden en bijstaan. De kunst is om de ideale mix te vinden.”

Onboarding
“De leden die actief zijn, doen dat steeds voor een kortere periode en ze verwachten er – terecht – wat voor terug, met name een bijdrage aan de eigen ontwikkeling. Dus je moet mensen sneller en beter opleiden, passend bij hun behoefte aan ontwikkeling. Dit vraagt onder meer een sterk en flexibel onboarding-programma, zodat mensen eigenlijk al voldoende weten en kunnen, voordat ze aan iets beginnen. “

Samenwerken
 “Uiteindelijk gaat het om de vraag hoe je de continuïteit en kwaliteit van je eigen organisatie kunt borgen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar gemeenteraadsleden dan is tegenwoordig een derde tot de helft van hen nieuw.  Dat betekent dat je als vereniging veel meer moet doen om ze meteen de eerste periode al effectief te laten zijn. Je hoopt natuurlijk wel dat ze een tweede periode blijven, maar de kans dat dat gebeurt is kleiner geworden. Dit speelt voor alle politieke partijen en we zijn dan ook aan een project begonnen om hierin meer samenwerking te zoeken, met elkaar, maar bijvoorbeeld ook met de verenigingen van wethouders en raadsleden.”

Q-sessie
“Ik zou ook heel graag ervaringen delen met andere verenigingen in onze Q-sessie. Hoe pakken jullie interne opleidingen op, hoe vind je de balans tussen digitaal en persoonlijk en hoe kom je tot een optimale opbrengst zowel voor de vrijwilliger als voor de vereniging?“