nederlandse beroepsorganisatie van aandacht

We luisteren op verschillende manieren. Daarbij willen we je ontmoeten op momenten en plekken waar je graag bent. We organiseren daarom verschillende evenementen: van plastic vissen in de Amsterdamse grachten tot hardloopclinics bij jou in de buurt. Ook organiseren we met grote regelmaat pop-up NBA-Cafés in het hele land. Ons doel is leden te verbinden met elkaar en met de plannen van de NBA.

NBA, de beroepsorganisatie voor accountants is gestart met de campagne: Wij zijn open. De beroepsvereniging wil in gesprek gaan met haar leden. Volgens Harm Mannak, algemeen directeur van NBA, wijzen diverse signalen erop dat de beroepsorganisatie meer verbinding met de leden moet zoeken. "We zijn in hun optiek vooral een pbo, we moeten meer naast onze leden gaan staan. We moeten de Nederlandse Beroepsorganisatie van Aandacht worden." De aandacht van het bureau gaat nu nog te veel uit naar de controletaak van de accountant, terwijl dat niet de hoofdbezigheid is van veel leden.

Gesprekken en ontmoetingen met leden vormen het fundament van de campagne. Op basis daarvan volgt aan het begin van de zomer een 'creatieve conferentie'. In de maanden daarna wordt verder gebouwd aan het model van de organisatie. Na een tweede conferentie in het najaar wil de NBA proefdraaien' tot begin 2020 en vervolgens de plannen 'panklaar'maken voor de ALV van juni 2020.

Parallel daaraan loopt een wetgevingstraject, gericht op het afschaffen van de huidige ledengroepen. Ook moet het mogelijk worden om niet-accountants op te nemen in het bestuur en moet de mogelijkheid tot elektronisch stemmen wettelijk worden geregeld. Dat moet de betrokkenheid van leden vergroten, aldus Mannak. "Wij zijn immers de enige beroepsorganisatie die in staat is alle accountants te (ver)binden."

Bron: accountant.nl