vereniging voor ‘robotrecht’

Het juridische veld is een nieuwe, vooruitstrevende vereniging rijker: de Nederlandse Vereniging voor Artificiële Intelligentie- en Robotrecht. Op 16 mei houdt de NVAIR haar oprichtingsvergadering, die verder in het teken zal staan van ethische en juridische dilemma’s rond de opkomst van het recht voor artificiële intelligentie en  robotica.

‘De professionele en academische wereld is momenteel erg verdeeld over deze eigen (rechts)positie van bijvoorbeeld slimme robots,’ meldt de NVAIR in haar eerste persbericht. De nieuwe vereniging staat voor ‘een toekomstbestendige ontwikkeling van het AI- en robotrecht vanuit multidisciplinair perspectief’. De eerste leden zijn afkomstig uit de Nederlandse en Vlaamse sectoren recht, ICT, media, onderzoek en onderwijs. Ook studenten maken deel uit van het bestuurs- en ledenbestand.

Voorzitter van de nieuwe vereniging is Rob van den Hoven van Genderen, expert in AI en robotica aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. De eerste ledenbijeenkomst vindt plaats op donderdag 16 mei in het Ondernemershuis Amsterdam, vanaf 13.30 uur. Aanmelden is mogelijk via giephagoort@asom.org