evolueer, sterf niet uit!

We kennen Sarah Sladek door haar boek The End of Membership, en als degene die ons ook in Nederland aan het denken heeft gezet over hoe je jongeren kunt betrekken bij je vereniging, want die komen niet vanzelf. Sarah Sladek geeft vijf strategieën: om te evolueren en niet uit te sterven.

1 Onmiddellijk toegankelijk, nuttig en waardevol
De generatie babyboomers was de generatie die leerde kopen en bezitten. Jongeren willen vooral toegang tot zaken, maar hoeven het niet per se allemaal zelf te hebben. Ontwikkel je eigen spotify: hoe kun je gemakkelijk en snel toegang geven tot waardevolle diensten, producten, kennis, netwerken en ervaringen? En ben je daarin exclusief, kunnen jongeren dit doel niet op een andere manier bereiken? Realiseer je echt goed dat tijd een kostbare commodity is voor jongeren. Dus herken en waardeer het als mensen tijd stoppen in de vereniging, ook al is het alleen maar om iets op te halen. Zie scherp welke generatie wat nodig heeft, en op welke manier.

2 Lever de ervaring

Voor jongere generaties bepalen deze factoren de ervaring:

• Ontwerp, ook van evenementen: Wat is de WOW factor? Doe alleen dingen die dat versterken.
  • Klant- of ledenervaring: Neem leden bij de hand en zet ze op de eerste plaats, altijd!
  • Personalisatie: realiseer je dat we er overall aan gewend raken dat we herkend worden en gepersonaliseerd aanbod krijgen.
  • Escapisme: jongeren zoeken avontuur, uitdaging, alles wat even ontsnapt aan het normale.
  • Community en connectiviteit: jongere generaties zijn gewend om altijd online in contact te staan met elkaar en willen dat ook met verenigingen kunnen doen.
  • Een verschil maken: jongeren willen een verschil maken, ook al hebben ze niet zoveel geld. Pak samen met hen iets op om de wereld beter te maken.

3  Bedien, wow, informeer en inspireer beter
Hoe staat het met je marketing. Zijn jullie de magneet die jongeren in jullie doelgroep aantrekt? Denk na over wat kampvuurmarketing is voor jouw vereniging.

Het begint klein om daarna steeds meer mensen mee te nemen in de positieve ervaring. Focus dus  op ervaringen die mensen een goed gevoel bezorgen en – het gaat om het verschil – focus op de bijdrage die je met elkaar kunt leveren. Deel de bijdrage en laat de resultaten zien, komt het doel concreet dichterbij en door welke inspanningen (van de vereniging en van de deelnemers) - lever de data. Deel dit verhaal voor vertrouwen en geloofwaardigheid. Maak het zichtbaar, verspreid de vonken en blaas het vuur aan. Je doel is dat volgende generaties gaan doorvertellen wat voor geweldig werk de vereniging doet.

4. Bouw de community
Ben je echt in gesprek met jongere generaties en praten zij terug? Hoe inclusief is de vereniging in werkelijkheid? Laat jongeren niet een beetje aan de buitenkant bungelen. Zij willen een goede reden zien en ervaren om mee te doen. Zoek jongeren op, leg persoonlijk contact met ze (outreach) , bevestig en waardeer het en bouw dat uit.

5 Los hun problemen op
De belangrijkste reden waarom iemand lid wordt van een vereniging is dat dit problemen oplost. Dat is goed nieuws want elke sector kent grote, echte problemen. Als we alleen al kijken naar generatiegebonden problemen zien we:

• Knelpunten voor opvolging
  • Groot verloop van personeel (jong voor grijs)
    Automatisering waardoor beroepen verdwijnen en nieuwe ontstaan
  • Schulden van jongeren, onder meer voor studie.

Er zijn genoeg problemen waarover verenigingen door hun dak zouden groeien, maar waarom hebben mensen niet het gevoel dat de vereniging er is voor hun problemen.  Doe je wel genoeg aan het oplossen van problemen in je sector, actief, bewust en zichtbaar? Praat met leden over hun problemen en werk samen aan oplossingen.

Dus
Zoek jouw successtrategie door op het gebied van ledenvoordeel,  ledenervaring, marketing, community-ontwikkeling en oplossen van problemen te focussen op wat jongere generaties bezighoudt en de weg op te zoeken die zij bewandelen om een doel te bereiken (voordeel); een goede ervaring te hebben, volgens henzelf (wow) en te gaan delen met anderen, zich gehoord en gezien te voelen en echt een community te hebben gevonden die werkt aan de oplossing van hun problemen.

Bron: Sarah Sladek, XYZ University