genieten op het water

Het Watersportverbond, officieel het Koninklijke Nederlandse Watersportverbond, vertegenwoordigt 400 watersportverenigingen met in totaal meer dan 80.000 leden. De missie is om de watersport bereikbaar en betaalbaar te maken voor iedereen.

Lukt dat in de toekomst?

Het verbond kent uitdagingen die andere sporten ook kennen, die geen dwingend competitieverband met bijbehorende accomodaties hebben. De sport beoefenen kun je ook zonder club, dit leidt tot vergrijzing, leegloop en terugloop uit inkomsten door dienstverlening. Dan is er de uitdaging van álle sportbonden, verbinden van breedtesport en topsport. En dan zijn er nog eens uitdagingen specifiek voor het Watersportverbond – er zijn namelijke wel veel verschillende sporten samengebracht; van suppen tot zeilen en van kanovaren  tot motorjacht besturen. Om dit te illustreren, het verbond kent 90 opleidingsprofielen. Kansen zijn er volop. Wij zijn allemaal graag op het water, we vinden water belangrijk en water is voor veel Nederlanders gratis dichtbij toegankelijk.

Kiezen, regelen, samenwerken
Het verbond heeft gewestelijke bijeenkomsten georganiseerd om vooral te luistern naar leden. Het visiedocument Watersport, blik vooruit, vat de zorgen en oproep door leden zo samen: 1) maak keuzes, 2) regel de uitvoering die bij die keuzes hoort en 3) doe het samen met alle geledingen en de omgeving van het Watersportverbond.

Dat lijkt simpel maar is het niet. De vereniging maakt onder andere de keuze om de zaken anders te organiseren via vier platforms en 6 gewesten – die de 16 bestaande regio’s verbinden.

De afstemming gewesten regio’s moet nog verder uit gewerkt worden. Typisch een punt waar de ALV op 27 mei vragen over had. Lees het door de ALV vastgestelde visiedocument voor andere interessante punten zoals veranderingen in het organisatiemodel en plannen om het verdienmodel te vernieuwen.

Tips
Overigens is het Watersportverbond nog dringend op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Tips zijn welkom!