net als in de hunger games

De Nederlandse Handboog Bond speelt slim in op de populariteit van de film Hunger Games om de fanbase te laten groeien. Van hun eigen directe zichtbaarheid moeten de lokale verenigingen het niet hebben.

"We hebben de afgelopen jaren met name gezien dat jonge meiden meer interesse tonen in de sport. Een populaire film als The Hunger Games heeft daarin zeker een grote rol gespeeld. Onze verenigingen hebben daar destijds ook goed op ingespeeld, door naar lokale bioscopen te gaan en bezoekers van de film de mogelijkheid te geven zelf een paar pijlen te schieten", zegt Harm van der Hoff, communicatie- en marketingmedewerker van de Nederlandse Handboog Bond.

Olympisch
De handboogsport is populair. Meer dan tienduizend Nederlanders doen aan handboogschieten en dat aantal groeit. In 2012 waren het er nog 9000. Sinds de goede prestaties van de jonge Nederlandse atleten Rick van der Ven (4de bij de Olympische Spelen in Londen in 2012) en Sjef van den Berg (4de bij de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016) én de première van de populaire Hollywood-blockbuster The Hunger Games in 2012, is de sport in het vizier van veel Nederlanders gekomen.

Snackable video
“De handboogsport is een spectaculaire sport. Dat aspect laten we steeds meer zien. Daarnaast scoort videocontent beter bij de jongere doelgroep. We maken korte, 'snackable’ video’s. We gaan verhalen veel meer op een visuele manier in beeld brengen."
De bond doet er alles aan om haar achterban zo goed mogelijk te informeren over wat er speelt binnen de sport. Volgens Van der Hoff is het vanwege de verschillende disciplines en het feit dat de handboogsport wordt beoefend door jong en oud, soms moeilijk de boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. "Zowel on- als offline communiceren we met onze achterban. Waar de jeugd niet zit te wachten op een papieren magazine vinden ouderen onze artikelen op de website en onze foto’s en verhalen op Instagram niet zo snel."

Altijd communiceren
Helaas hebben we niet altijd de mogelijkheid (tijd en capaciteit) onze boodschappen te segmenteren en ons te richten op bepaalde doelgroepen. We meten wel steeds meer en weten daardoor beter welke content op welke plekken het best gelezen wordt.Communicatie stopt nooit en ik ben maar twee dagen per week op kantoor”, Van der Hoff is parttimer, net als de andere leden van het team. “Door de bezuinigingen zijn we slimmer gaan werken. We maken nu nog meer gebruik van enthousiaste vrijwilligers die ons helpen op organisatorisch- en communicatievlak. En we pakken de ruimte door in te spelen op sportieve successen en ontwikkelingen in de maatschappij."

Sjansen
De sport komt ook meer in beeld bij sponsors. “Het is nu nog de fase van aftasten. We sjansen als het ware met de markt. We denken een onderscheidend verhaal te hebben, waar bedrijven bij kunnen aanhaken. Je ziet bijvoorbeeld dat specifieke doelgroepen, als kinderen met autisme of jongeren met leerproblemen, veel baat hebben bij het beoefenen van onze sport. Dat gegeven levert niet meteen extra inkomsten op, maar je kunt wel samen met een commerciële partij optrekken om de voordelen van de sport voor het voetlicht te brengen. Dan breng je samen de sport verder en uiteindelijk voel je dat ook in de portemonnee.”

Legacy creëren
Van 3 tot en met 16 juni 2019 is voor het WK een compleet stadion met schietbaan opgericht op de Parade in Den Bosch. Voor de bond een uitgelezen moment om de sport te promoten en Nederland warm te maken voor de handboogsport. "We hebben onszelf de vraag gesteld: hoe kunnen we het WK aangrijpen om een nalatenschap voor de sport te creëren? Niet alleen qua imago, maar ook om een ledengroei bij de verenigingen te realiseren. We hebben samen met een bureau (Triple Double) gekeken naar de unieke kenmerken van onze sport en aan de hand daarvan  een strategie ontwikkeld”. Hieruit komt de nieuwe promotiecampagne 'Everyone deserves to be a hero' voort.​

Lokale zichtbaarheid
"De afgelopen weken hebben we een roadshow gedaan langs de verenigingen in het land waar we vooral verenigingen stimuleren elkaar te laten helpen om te komen tot een goede aanpak voor hun promotie”, aldus Van der Hoff. “Er zijn tijdens het WK side-events voor kinderen, mindervaliden en mensen die gewoon eens een pijltje willen schieten. Kansen te over dus voor iedereen om het unieke van de sport te ervaren. Hierna is de volgende stap het vergroten van de zichtbaarheid van handboogverenigingen. In elk dorp en elke stad zie je wel voetbal- of tennisvelden. Dat geldt minder voor onze verenigingen. Die zijn veelal gevestigd in hallen op bijvoorbeeld een industrieterrein of hebben een veld dat vanwege de veiligheid wat meer achteraf ligt. Er ligt een rol voor zowel onszelf als de verenigingen om meer zichtbaarheid te creëren."

bron SportNext

foto Peter van Gogh, BD