vrc-congres: de digitale toekomst ligt helemaal open

De technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, ook in de wereld van de registercontroller. Het congres van de Vereniging van Registercontrollers (VRC) onlangs in de Fokker Terminal in Den Haag stond daarom in het teken van de Digital (R)evolution. Met onder meer Roger Dassen (CFO van ASML) en Henk-Jan Gerzee (CDO van Schiphol) als sprekers viel er de nodige kennis op te halen.

De line-up was traditioneel indrukwekkend en daarmee was ook meteen het hoge bezoekersaantal verklaard. Met ruim 460 aanmeldingen zat de grote zaal van de Fokker Terminal barstensvol. Niet eerder kwamen er zo veel mensen op het congres af.

Inkijkje in belang van IT voor finance-afdelingen

Cokky Hilhorst, professor Business en IT bij Nyenrode Business Universiteit, gaf de bezoekers op een soepele wijze een inkijkje in het belang van IT voor finance-afdelingen. “Voor de RC is het belangrijk om de verhouding tussen behouden en vernieuwen in een goede balans te krijgen. Dat verschilt per sector en daar moet je dus goed van op de hoogte zijn”, gaf ze aan. Ze wees daarbij op de Control-IT-curve, waarop de factoren ‘tijd’ en ‘fouten’ aan elkaar worden verbonden. “Op een gegeven moment moet jouw innovatie meer oplossen dan fouten vertonen om uiteindelijk foutloos ingezet te kunnen worden. Je kunt op de curve zien waar je zit in die ontwikkelingsfase. En daarmee ook afwegen of een project niet te lang duurt en te veel geld kost om het volledig af te ronden.” Daarna gaf de professor aan dat het ontwikkelen van IT-vaardigheden een continue doorlopend proces zou moeten zijn. Werk aan de winkel voor de RC dus.

Hoe kun je elkaar helpen en vinden?

Na de presentatie van Hilhorst was het podium voor haar collega professor dr. Liedewey van der Sluis die ook professor (Strategic Talent Management) is op Nyenrode Business Universiteit. Ze hield een pleidooi voor zogeheten Lol-istics. “LOL staat voor Level of love. Wellicht een beetje raar om dat in deze community te zeggen”, gaf ze toe. “Maar het gaat om de liefde die je hebt voor je collega’s en voor je werk. Hoe kun je elkaar helpen en vinden?” Het uitgangspunt van de ze steeds populairder wordende manier van werken is volgens Van der Sluis het adagium We are one en gaat uit van een holistische benadering van een organisatiestructuur. “Vraag iedereen ‘wat wil jij doen in deze organisatie zodat jij tot bloei komt en het bedrijf volledig profiteert van jouw kennis en kunde?”

Virtual workforce ook beheren

Een heel ander aspect van opkomende technologie werd vervolgens door Marco Louwes, partner tech consultancy bij EY Advisory, belicht. Hij ging tijdens zijn presentatie in op de impact van digitalisering. “Het gaat er niet om wat tech met jou doet, maar wat jij met tech doet”, gaf hij zijn toehoorders mee. Hij gaf daarbij ook nuttig advies, bijvoorbeeld over de inzet van robotics process automation (RPA). “Dat is echt een opkomende industrie. Zeker omdat je als organisatie in de toekomst waarschijnlijk te maken krijgt met een virtual workforce. Maar vergeet niet dat je die ook moet beheren. Een businesscase is vaak gebaseerd op het aantal fte’s, maar er komt meer bij kijken. Zorg daarom dat je een goede procesanalyse doet: eerst standaardisatie, dan harmonisatie en pas daarna RPA.”

Benutten maar 15 procent van ons potentieel

De volgende spreker benaderde het thema van de dag weer vanuit een hele andere hoek. Jeroen Lammers, directeur economische zaken bij VNO-NCW, zag een enorm potentieel in Nederland als het om technische innovatie gaat. “We benutten nu zo’n 15 procent van ons potentieel aan technologie. Dat lijkt weinig, maar in vergelijking: Duitsland benut 10 procent en de VS 18 procent. En het laatstgenoemde land voert de ranglijst aan.” En toch merkt ook Lammers de nodige angst bij mensen als het om technologie gaat. “We moeten de olifant in kleine stukjes opeten”, vond hij. “Maar als wij er mee aan de slag gaan, dan kunnen we in Nederland ook de leiding nemen in de wereld.”

Goed plan voor technologie ontbreekt

Maar daarvoor is wel een goed plan nodig en dat ontbreekt er vooralsnog, zo constateerde Lammers ook. “We hebben de regering gevraagd naar een digitale strategie, maar wat er kwam was een strategie die zich enkel beperkte tot de overheid zelf. Inmiddels is er ook een Nationale Digitale Strategie, maar die is er met name op gericht om de 15 procent potentieel op te krikken en dan met name bij sectoren die nog wat achterblijven, zoals onderwijs en zorg.” Volgens Lammers staan we er in Nederland dus goed voor, maar moeten we zorgen voor maatschappelijk draagvlak en een goed digitaal plan.

Schiphol gebruikt 70.000 sensoren

Het VRC-congres had nog een aantal zwaargewichten op het menu gezet en Henk-Jan Gerzee, Chief Digital en Innovation Officer bij Schiphol, was zeker één van hen. Hij ging in vogelvlucht langs de innovaties die Schiphol de laatste jaren heeft doorgevoerd. “We maken inmiddels gebruik van 70.000 sensoren om informatie tot ons te krijgen. Dat aantal zal groeien naar 300.000.” De afdeling van Gerzee kent een agile-werkomgeving, zo vertelde de CDO. “We werken met sprints van twee weken en we maken veel gebruik van de user experience.”

Is er extra drukte op komst?

Eén van de voorbeelden die Gerzee noemde was Wilbur, een systeem waarmee tot 4 uur van tevoren voorspeld kan worden of er extra drukte op Schiphol op komst is. “Daar kun je dan pro-actief naar handelen door bijvoorbeeld extra mensen in te zetten.” Volgens Gerzee is bij digitalisering heel belangrijk om de organisatie mee te krijgen. “Als je digitalisering gaat invoeren zonder de organisatie aan te passen, krijg je een hele dure digitale organisatie. Je moet daarom ongeveer evenveel tijd besteden aan het aanpassen van je organisatie als aan de digitalisering zelf.”

VRC-scriptieprijs naar Anne Pietersma

Aan het eind van het VRC werd de winnaar van de VRC Scriptieprijs 2018 bekendgemaakt. Anne Pietersma MSc RC won de VRC Scriptieprijs 2018, met haar scriptie Mind your gap: luchthaventarieven, regulering en two-sided markets voor haar studie aan Nyenrode Business Universiteit. Eric Driebeek, jurylid van de scriptieprijs: “De jury was aangenaam verrast over de indrukwekkende wetenschappelijke kwaliteit, de degelijke vertaalslag van theorie naar praktijk en de relevantie voor zowel de organisatie als de maatschappij als geheel.” Pietersma: “Ik ben er stil van. Het was eervol dat Nyenrode mij voordroeg en dat ik nu de VRC Scriptieprijs win is helemaal geweldig.” De eervolle tweede en derde plaats van de ingezonden scripties gingen naar Luuk te Grotenhuis en Thij Visser.

Extra ideeën en extra inkomsten

Een andere zwaargewicht die acte de présence gaf op het VRC congres was Aloys Kregting, CIO bij Akzo Nobel. Hij gaf tekst en uitleg over het zogeheten EHP-systeem, een variant van de Pyramide van Maslow waarbij samenwerking van alle lagen van een organisatie voorop staat. Die samenwerking leidt volgens Kregting tot meer innovaties. “En tot extra ideeën, maar vooral tot extra inkomsten in de toekomst. En dat is belangrijk, want je wilt het zogeheten Kodak-momentje voorkomen.”

IT-organisatie onder hoede van CFO

Roger Dassen mocht de inspirerende dag in Den Haag afsluiten. Hij is nog maar een jaartje CFO bij chipmachinemaker ASML, maar weet de business al te verkopen alsof hij één van de founding fathers was. Tijdens het VRC-congres hield hij een vlammend betoog over het hightech bedrijf, wereldwijd marktleider op het gebied machines voor semiconductors en ging daarbij in op de meerwaarde van digitalisering voor zijn organisatie. Als voorbeeld noemde hij het onderhoud van de hightechmachines die ASML bouwt. “Het zijn machines met 200.000 onderdelen. Voor het onderhoud hebben we een team klaarstaan die gebruik maakt van de voordelen van digitalisering. Zo kunnen we een zogeheten digital twin maken van iedere machine die we verkopen. Daardoor kun je op afstand en met gebruik van Virtual Reality precies zien wat er met een machine aan de hand is.” Dassen gaf aan dat binnen ASML de IT-organisatie onderdeel is van de CFO-organisatie. “Dat maakt dat zaken zoals virtual reality ook voor ons van belang zijn.”

Al met al viel er een schat aan informatie en inspiratie op te halen tijdens het VRC-congres in de Fokker Terminal in Den Haag. De toekomst wijst uit of het digitale vergezicht ook werkelijkheid wordt. En in welke mate Nederland daar een leidende rol in neemt.