bionext verder als coöperatieve vereniging

Stichting Biohuis wil van Bionext een coöperatieve vereniging maken. Dit moet Bionext democratischer maken. De organisatie houdt op 17 december een algemene ledenvergadering om de leden om toestemming te vragen, zodat de wijziging per 1 januari 2020 kan worden doorgevoerd.

Binnen Bionext werken drie verenigingen samen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging (biologische speciaalzaken). De nieuw op te richten vereniging Bionext zal de rol en functie krijgen van de huidige stichting Bionext.

Ketenorganisatie Bionext is voor veel zaken de uitvoerende organisatie van het Biohuis en vervult een cruciale rol voor de biologische sector. Binnen de vereniging wordt de collectieve belangenbehartiging, communicatie en ontwikkeling van de biologische sector opgepakt. De nieuwe structuur verbetert de bestaande samenwerking, zo verwacht het Biohuis.

Democratiseren

Om de bestuurlijke verankering van Bionext te democratiseren en effectiever te maken, is door Biohuis al diverse jaren aangedrongen op het overgaan van een stichtingsstructuur naar een vereniging met leden.

Het onderwerp kwam ook aan de orde in de Biohuis beleids- en werkplannen voor de jaren 2018 en 2019. Er waren eerder al zodanige aanpassingen gemaakt dat Bionext min of meer als vereniging functioneerde, maar nog een stichting bleef.

Aangezien een stichting niet democratisch bestuurd kan worden, vond Biohuis dat de structuur van Bionext moest veranderen. In 2018 is een traject ingezet met de naam 'Bionext 2.0' om te kijken naar een nieuwe effectievere structuur waarbinnen alle verenigingen met Bionext kunnen samenwerken. Eind 2018 zijn er gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van Biohuis, BioNederland, BioWinkelVereniging en met medewerkers van Bionext en de verenigingen die bij de organisaties zijn aangesloten.