hoe word je datadriven?

Veel verenigingen weten wel dat ze over een berg data zitten, maar hoe haal je daar iets uit, dat waardevol is? Stephan Leseman deelt ervaringen en tips in het netwerk voor ICTManagers.

Data over leden, wat leden met het aanbod van de vereniging doen en hoe ze actief zijn binnen de vereniging, dat heeft elke vereniging. Sommige verenigingen gaan verder en verzamelen ook gericht data over de prestaties van leden, over stakeholders en/of over de sector of het domein van de vereniging. Hoe haal je daar relevante informatie uit voor de vereniging of voor individuele leden? Dat is een vraag waar elke vereniging mee worstelt.

Stephan Leseman is IT manager bij Bouwend Nederland. “Wij hebben een afdeling informatiemanagement opgericht en zijn op dit moment aan het schuiven met taken en functies om het proces van data verzamelen, data-analyse en business-analyse optimaal in te richten en op elkaar af te stemmen. In het netwerk voor ICT-managers gaan we iets vertellen over wat wij aan het doen zijn en welke dashboards wij bouwen, zodat we bijvoorbeeld kunnen laten zien welke leden gebruik maken van ledenvoordelen en welke niet, en van welke voordelen. Zo kunnen we ze proactief benaderen om te laten zien hoeveel voordeel ze nog zouden kunnen behalen uit het lidmaatschap”

Externe data
“De volgende stap is om externe bronnen aan te sluiten bij onze data en daarmee toegevoegde waarde voor het lidmaatschap te bieden. Als wij bijvoorbeeld verschillende openbare bronnen over plannen, voornemens en besluiten rond bouwen kunnen koppelen en analyseren, dan kunnen we leden relevante marktinformatie geven. Dat is nu nog onze droom, we beginnen klein.”

De belangrijkste voorwaarde voor succes
"
Alles begint met goede data, de eerste stap is een goed CRM-systeem. Vaak zijn de CRM-systemen nog erg ongeordend en zelden smart. Uiteindelijk is het mensenwerk, dus doe er alles aan zodat je collega’s meehelpen om goede en complete data te verzamelen."