haal het geluk binnen

Mensen die vrijwilligerswerk doen zijn gelukkiger dan mensen die dat niet doen, dit blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het kader van het onderzoek Sociale samenhang en Welzijn. Of je gelukkiger wordt door vrijwilligerswerk of dat je meer vrijwilligerswerk doet als je gelukkiger bent, daar kan het onderzoek geen duidelijkheid over geven. Voor de vereniging maakt het niet zoveel uit of je extra gelukkige mensen binnenhaalt, als vrijwilliger, of dat mensen extra gelukkig worden van vrijwilligerswerk. In beide gevallen haal je het geluk naar binnen.

Vrijwilligers zijn relatief vaak hoogopgeleid en het meest te vinden bij 35- tot 45-jarigen.In 2018 besteedden zij gemiddeld 4,4 uur per week aan hun vrijwilligerswerk. Meer uren vrijwilligerswerk doen zorgt niet voor meer geluk en welzijn. Ook wanneer rekening wordt gehouden met verschillen in leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen, burgerlijke staat en migratieachtergrond scoren vrijwilligers hoger op de persoonlijke welzijnsindex. In 2018 geeft bijna de helft van de Nederlanders van 15 jaar en ouder aan dat zij iets van vrijwilligerswerk hadden gedaan in het jaar daarvoor.

Onder vrijwilligers zegt 91 procent zich gelukkig te voelen, bij mensen die geen gratis arbeid verrichten is dat 85 procent. Voor het onderzoek konden mensen laten weten hoe gelukkig ze waren, met een cijfer van 1 (diep ongelukkig) tot een 10 voor volledig gelukkig. Volgens het CBS zei  91 procent van de vrijwilligers zichzelf gelukkig te vinden (een 7 of hoger), tegen 85 procent van de niet-vrijwilligers. Het aandeel mensen dat zich behoorlijk ongelukkig voelt, die zichzelf minder dan een 5 geven, is bij mensen die geen vrijwilligerswerk doen bijna twee keer zo groot als bij vrijwilligers.

bron CBS