perspectief in de coronacrisis

Verenigingen proberen op dit moment er alles aan te doen om dichtbij de leden te staan en initiatieven te ontwikkelen om leden te helpen om goed om te gaan met de coronacrisis. Voorzichtig wordt al hier en daar nagedacht over de iets langere termijn. DNA wil delen wat verenigingen nu doen, maar ook over hoe ze werken aan het perspectief op de iets langere termijn.

Heb je een mooi project of een goede aanpak om met elkaar koers te kiezen? Laat het ons weten. We publiceren verhalen op de website en in het volgend nummer van VM.

Wordt het weer gewoon?
Zoals we weten slaat in de Verenigde Staten corona flink om zich heen. Op de website van Associations Now betoogt Shelly Acorn om als vereniging juist nu je denken te verbreden. Het is niet meer aan de orde om hetzelfde wat je deed, over een tijdje weer gewoon verder de willen doen. We moeten nu scenario’s ontwikkelen die ons helpen te reageren op de dingen die op ons afkomen en de systematische impact die dat gaat hebben.

Scenario’s
Paul de Ruijter, expert in het ontwerpen van scenario’s voor de toekomst, geeft samen met anderen een voorzet en schetst vier scenario's: "Niemand weet hoe lang de coronacrisis duurt en hoe diep deze de maatschappij zal veranderen. Lang werd er gehoopt dat de crisis tijdelijk was en dat we rond de zomer weer naar normaal konden terugkeren, een kwestie van overbruggen, maar vrij snel daarna kwam de vrees, wat als het langer gaat duren? Kunnen we het dan nog wel overleven? Inmiddels is de maatschappij zich aan het aanpassen, door digitaal te werken en door 1½ meter afstand te bewaren. En hoe langer deze situatie voortduurt, hoe groter de kans dat de wereld zal transformeren en er na de crisis voorgoed anders zal uitzien. Hoe die wereld er straks uit zal zien, bepalen we door de acties die we nu samen nemen". Je kunt het hele artikel hier vinden.

Uitgewerkt voor verenigingen
Jos Wesselink en Leo de Boer hebben dit samen met Paul de Ruijter en Renate Kenter per scenario uitgewerkt voor branche- en beroepsverenigingen. Ze geven per scenario de belangrijkste aandachtspunten mee. Voor andere verenigingen een interessant voorbeeld. Deels over te nemen, deel zal het anders zijn. Je vindt hun uitwerking op linkedIn in de vorm van een powerpoint, heel handig om te gebruiken om de scenario’s met elkaar te bespreken.

No regret options
Aan het eind van de presentatie geven zij een paar algemene tips:

• Hoe moeilijk ook, maar maak tijd vrij met bestuurders en medewerkers om na te denken over wat hier gebeurt. Wat ging er goed, wat niet en waar staan we? Doe als het stof enigszins gaat dalen een ‘corona evaluatie’ en wijs – indien mogelijk – nu al iemand aan die dat opzet.
  • De komende periode zal er hoe dan ook veel tijd en denkkracht van besturen worden gevraagd. Is de vereniging (en de voorzitter) daar op voorbereid?
  • Houd actief open lijnen met de achterban en stakeholders: weet wat er écht gebeurt bij deze doelgroepen. Stakeholders zijn of komen in beweging.
  • Begin na te denken welke ‘pre-corona darlings’ je gaat stoppen. Het scenario waarin het heel snel naar business as usual gaat, raakt immers steeds meer uit beeld.
  • Herken op tijd de signalen van een dreigende ‘zombie-verenigingszone’: verwarring, geen tijd, geen zin, geen betekenis, geen geld. En trek aan de bel.
  • En bedenk: Een vereniging is geen doel, maar een middel.

beeld Haris Krikelis

Laat een reactie achter
Fout in de captcha!
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens (server)
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van uw gegevens
Jouw gegevens zijn verzonden
Een ogenblik geduld a.u.b. uw aanvraag wordt verwerkt.