studentenverenigingen razend populair

Studentenverenigingen trekken dit jaar meer belangstelling dan normaal. Vanwege de coronamaatregelen hielden een aantal studentenverenigingen online ‘voorinschrijvingen’, zodat studenten tijdens de introductieweken in augustus niet allemaal tegelijkertijd naar de sociëteiten zouden komen. Bij het Utrechtse Veritas hadden ze vier dagen uitgetrokken voor die inschrijvingen, “maar binnen een half uur zaten we al vol”, zegt vice-praeses Noëna van Schaik.

Ook bij het Rotterdamsch Studenten Corps (RSC) meldden zich veel meer dan de 400 leden die het corps jaarlijks kan plaatsen, zegt president Guido van Winden, die precieze aantallen in het midden laat. “Het waren er in ieder geval veel meer dan normaal. Wij denken dat het komt omdat al die studenten die eigenlijk een tussenjaar in het buitenland hadden willen nemen, nu toch gaan studeren.”

In Tilburg hebben zich bij St. Olof al anderhalf keer zoveel leden gemeld als gewoonlijk, en vice-praeses Kayleigh Schmitz verwacht dat er nog meer dan de huidige 170 aanmeldingen volgen. “Mensen hebben lang thuisgezeten, hebben er goed over nagedacht of ze bij een vereniging willen. Ze hebben ook behoefte aan een studentenleven”, zegt Schmitz.

Lees verder op Trouw