asae learning lab: leden werven

ASAE heeft het ook dit jaar weer voor elkaar gekregen een bomvol driedaags congres te organiseren, niet zoals gepland in Las Vegas maar volledig online. Een groot voordeel van online is dat je de mogelijkheid hebt alle interessante learning labs te volgen (ook achteraf) en keuze was er volop met meer dan 50 verschillende sessies. We geven een paar interessante voorbeelden.

Learninglab Marketing Playbook

Your Membership Marketing Playbook: Game Changers for Driving Membership Growth.Elisa Joseph Anders, senior account directer bij DCMP, nam ons mee in de wereld van marketing en hoe belangrijk het juist nu is om te investeren in ledenwerving.

Meerdere verenigingen hebben door de komst van COVID moeten snijden in hun marketingbudget en hebben te maken met opzeggingen. Wat kun je nu doen om je voor te bereiden om in de toekomst weer te kunnen groeien? Leden zijn de levensader van de vereniging en helpen de vereniging met het uitdragen van haar missie. Ze zijn vrijwilligers, creëren content en bouwen netwerken. Ledenwerving zou de hoogste prioriteit moeten zijn, juist nu in tijden van onzekerheid en kostenbesparing.

Elisa Anders noemt 3 succesfactoren die kunnen bijdragen aan  groei in jouw ledenaantallen.

  1. Iedereen aan boord. Zorg dat je het bestuur overtuigt om te  investeren in de marketingactiviteiten en het belang van leden werven. Weet waar de behoeftes liggen van de leden en probeer dit te linken aan de missie van jouw vereniging.
  2. Wervingsprogramma. Een geslaagd programma heeft een aantal ingrediënten in zich.
    Who and Why. Welke doelgroep kun je bedienen, waar liggen de behoeftes en hoe kun je daar als vereniging bij helpen? Opvallend is dat Anders de oud-leden als grootste kansmakers noemt om weer lid te worden. Bestaande contacten op afstand, zoals bijvoorbeeld abonnees staan het laagst in de pyramide van kansmakers om (weer) lid te worden.
    Herhaling van de boodschap is essentieel, zij noemt de marketingregel van 7. Elk potentieel lid moet tenminste zeven keer de content onder ogen zien voordat hij/zij overgaat tot actie.
  3. Diversiteit kanalen. Maak gebruik van  multi channel marketing door inzet van een mix van persoonlijk contact, mailings en  social media.
  4. Testen. Het continue blijven testen. Denk aan A/B testen op onderwerp, afzender, afbeeldingen, layout en platformen.
  5. Evalueren resultaten. Welke tactiek heeft gewerkt en kan gebruikt worden om het programma te verbeteren en het beste uit je marketingbudget te halen?
  6. Innovatie.
    Nieuwe contributiemodellen ontwikkelen. Denk eens na over een gelaagd contributiemodel. Elk lid heeft andere beweegreden met andere behoeftes en budgetten. Probeer daaraan tegemoet te komen door verschillende mogelijkheden aan te bieden. Heb je jonge professionals als (mogelijke) leden, kan dit interessant zijn, omdat zij over het algemeen een kleiner budget hebben.
    Nieuwe markten of doelgroepen ontwikkelen. Onderzoek of het mogelijk is jouw achterban met leden uit te breiden.

Ook wanneer je niet alle stappen kunt of uit wilt voeren begin dan klein om vooruitgang te boeken in jouw ledenwerving.