asae learning lab: believers, leaders, change seekers en strugglers

In de VS is een grootschalig onderzoek gedaan naar het gedrag van leden van verenigingen. Er komen vier typen leden te voorschijn: believers (27%), leaders (23%), change seekers (28%) en strugglers (22%). Het onderzoek is uitgevoerd zowel bij personen als bij organisaties die lid zijn en ook zijn ex-leden bij het onderzoek betrokken, in totaal  4170 respondenten. Dit is gepresenteerd tijdens het online ASAEcongres in de learninglab Understanding Membership: Research on Current and Prospective Members’ Attitudes and Choices as They Emerge From the COVID Pandemic.

Believers zien verenigingen als een belangrijk bron van informatie en contacten. Believers houden van de voordelen die verenigingen bieden en van persoonlijk contact met andere leden.

Leaders zijn personen die heel actief zijn binnen de vereniging. Zij houden alle trends en onderwerpen goed bij en worden vaak om advies gevraagd. Ze zien zichzelf als voorlopers als het gaat om hun vak.

Change seekers zoeken inspiratie van buiten hun eigen sector. Ze denken dat er veel te leren valt van andere beroepen of bedrijfstakken met dezelfde uitdagingen. Verder geloven ze erg in de online-wereld. Voor hen is persoonlijk contact niet noodzakelijk, ze zoeken bij een vereniging de mogelijkheid virtueel te netwerken.

Strugglers maken zich zorgen over hun beroep, ervaren hun werk als stressvol, maken zich zorgen over hun sector en over hoe ze succesvol kunnen worden en blijven. Zij denken, in tegenstelling tot change seekers, dat de problemen die zij tegenkomen erg verschillen van de uitdagingen die in andere beroepen en sectoren spelen.

Change seekers: jong en vaker in non profit
Het onderzoek toonde aan dat alle types in elke sector (privaat, academisch, non profit en werklozen/gepensioneerden) voorkomt, en zowel bij bestaande leden als bij voormalige leden van verenigingen.  Interessant was dat bij de non profit sector de changeseekers de grootste groep was. In andere sectoren was dit wat meer gespreid. Tevens komen alle types voor bij verenigingen van iedere omvang, en bij iedere leeftijdsgroep. Bij dat laatste is het goed te vermelden dat de grootste groep change seekers bij de categorie 30 jaar en jonger zat.

Aan de respondenten is ook voorgelegd hoe belangrijk ze het vinden dat professionals in hun beroep samenwerken om uitdagingen op te lossen. Hier denken de vier typen verschillend over. De leaders vinden dit het meest belangrijk, gevolgd door de believers.

Verschillende vormen
In bijeenkomsten horen alle doelgroepen het liefst een presentatie van een expert, gevolgd door het leren van best practices van anderen. Het laagst scoort de mogelijkheid om te participeren (hetzij online, hetzij fysiek). Leren over trends en ontwikkelingen en trainingen scoren gemiddeld.
Hier zijn geen waarneembare verschillen tussen de vier groepen, maar als het gaat over de vorm nemen believers liever persoonlijk deel, terwijl change seekers verreweg het liefste online netwerken - zelfs als dit expliciet gevraagd wordt voor netwerken in de komende 6 maanden.

Heldere doelen, missie en leiderschap
De vraag is voorgelegd aan het geven hoe belangrijk men vindt: begrijpelijke doelen, begrijpelijke missie, duidelijk leiderschap. Op elk van deze drie geeft bijna twee derde aan het heel belangrijk te vinden en eenderde vindt het wel belangrijk. Helaas gelooft  65% van de leden onder de 30 jaar niet dat de vereniging dat leiderschap ook daadwerkelijk toont.

De conclusie is dat de vier verschillende typen leden verschillende dingen zoeken bij een vereniging en dat hun relatie met de vereniging ook erg verschilt. Verenigingen dienen hier rekening mee te houden in hun informatievoorziening en dienstverlening. Het is een goed idee om voor elk type een eigen communicatiestrategie te ontwikkelen. En dan is het uiteraard de kunst om te herkennen tot welk type een lid behoort.

Het onderzoek en de learninglab zijn uitgevoerd door Brad Gillum, Willow marketing en Susan Baier, Audience Audit.