nrw kiest nieuwe focus

NRW kiest nieuwe focus en gaat verder onder de naam Kern

De afgelopen decennia is er veel veranderd in de manier waarop er naar winkelcentra en winkelgebieden wordt gekeken. Na jaren van groei ligt nu de nadruk op transformatie. Kernen van steden en wijken moeten compacter en beter gemaakt worden, met minder focus op enkel winkels. De coronacrisis heeft de ‘Great Retail Reset’ nog verder versneld. Het is belangrijker dan ooit dat we inzetten op levendige centra met een mix aan functies die samen meer zijn dan de som der delen. Door geen onderscheid te maken tussen traditionele vastgoedsectoren kan deze omslag versneld worden. Daarom gaat NRW het blikveld verbreden en zich richten op het gebouwde hart van steden en wijken. Om deze beweging kracht bij te zetten gaat de vereniging verder onder de nieuwe naam: Kern.

Kern: centrum voor vastgoedprofessionals

Kern is hét platform waar vastgoedprofessionals, overheden en kennisinstellingen elkaar ontmoeten. Samen verkennen we de oplossingen voor levendige kernen. Voorzitter Marrit Laning: ‘Zo helpen we elkaar bij het maken van de juiste keuzes. Elke stad of wijk verdient een fijn hart waar je kunt winkelen, werken, wonen, ontspannen en meer. Door al deze functies in de juiste balans met elkaar te vervlechten maak je het hart toekomstbestendig. Dit vraagt om een holistische benadering. We gaan met Kern de expertises en de netwerken rond al deze functies bundelen zodat we mét elkaar in plaats van náást elkaar kunnen bouwen aan levendige kernen.’

Brigit Gerritse (directeur): ‘Van oudsher heeft elk type vastgoed een eigen netwerk. Maar ook vastgoedpartijen en bijvoorbeeld lokale overheden weten elkaar maar moeilijk te vinden. Wij brengen alle professionals samen om elkaars motieven te begrijpen en te leren van de verschillende verdienmodellen. Dit leidt tot betere oplossingen voor de toekomst, maar ook voor morgen en vandaag.’

Marrit Laning: ‘We blijven een hands-on type vereniging, zonder lobby. Als kennisplatform faciliteren wij de ontmoetingen en geven we de goede voorbeelden een plek op het podium. Onze leden stropen de mouwen op, staan open voor nieuwe inzichten en gaan samen aan de slag om waardevolle plekken te creëren die de tand des tijds kunnen doorstaan.‘

NRW is natuurlijk sinds 1986 een begrip in de sector. Dat maakte het lastig om een nieuwe naam te kiezen. Maar uiteindelijk bleek de oude naam beperkend in plaats van uitnodigend volgens Gerritse: “Je moet continu uitleggen: ‘We doen meer hoor, we kijken verder hoor’. Dat werkt op den duur natuurlijk niet meer. Daarom nu Kern. Mooier, inclusiever, duurzamer. We laten retail niet los, maar voegen er iets aan toe. Op naar de volgende 35 jaar!”

Over Kern– Centrum voor vastgoedprofessionals

Kern verenigt de makers van het gebouwde hart. In het centrum van een stad of wijk is ruimte om te winkelen, werken, wonen, ontspannen en meer. Alle functies zijn vervlochten met elkaar, in de juiste balans. Kern is hèt centrum waar vastgoedprofessionals, overheden en kennisinstellingen elkaar ontmoeten. Samen creëren we waardevolle oplossingen voor levendige kernen. Voor de toekomst, voor morgen en voor vandaag.