van straalen voorzitter vob

De Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) heeft in haar ledenvergadering van 6 december 2018 Michäel van Straalen benoemd tot voorzitter.

Michaël van Straalen heeft een groot netwerk in Den Haag en ook daarbuiten in de wereld van ondernemerschap, onderzoek en onderwijs.

Hij heeft een zeer grote bestuurlijke ervaring, o.a. als voorzitter bij MKB-Nederland, Stichting van de Arbeid, en de Koninklijke Metaalunie. Als bestuurder is hij onder meer actief voor Nederlandse Normalisatie Instituut (NNI), de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en vult hij het voorzitterschap in van commissies t.b.v. het bedrijfsleven, onderwijs en techniek.

De VOB is enthousiast over haar nieuwe voorzitter en ziet de samenwerking met hem met veel vertrouwen tegemoet.

Leven lang ontwikkelen

Michaël gelooft in een leven lang ontwikkelen voor iedereen en ziet een belangrijke rol voor bibliotheken. Hij brak zijn studie Nederlands voortijdig af, omdat zijn eigen bedrijf zo succesvol werd dat het niet te combineren was. Zijn warme belangstelling voor cultuur en letteren is altijd gebleven.
Van Straalen: "Ik kijk uit naar de samenwerking met het bestuur, de leden, de medewerkers en de directie van de VOB. Blijven bouwen aan een stevige positie voor de bibliotheken is een belangrijke maatschappelijke opdracht. Als wij gebruik maken van elkaars kracht én verschillen, kunnen wij dat realiseren. Ik zet mij daar heel graag voor in."

Openbare bibliotheken

De openbare bibliotheek is dé plek in de samenleving voor persoonlijke ontwikkeling met zo'n zes miljoen gebruikers - waarvan er 3,7 miljoen lid zijn. De maatschappelijke, culturele, educatieve en economische waarde van bibliotheken is groot met meer dan 100 miljoen bezoeken per jaar, fysiek en digitaal.
Alle 148 openbare bibliotheekorganisaties en 9 Provinciale Ondersteuningsinstellingen (POI’s) en een aantal landelijke organisaties zijn lid van de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Samen werken wij aan de gemeenschappelijke belangen van openbare bibliotheken: www.debibliotheken.nl.