hielkema voorzitter vno-ncw midden

Tijdens de algemene ledenvergadering op 9 mei in Apeldoorn hebben de leden van VNO-NCW Midden M.J.A. Hielkema officieel benoemd tot nieuwe voorzitter van de vereniging. Sinds het vertrek van Jacco Vonhof naar MKB-Nederland in september 2018 nam hij het voorzitterschap waar en was hij daarnaast provinciaal voorzitter VNO-NCW in Gelderland en regionaal voorzitter VNO-NCW regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit zijn nieuwe rol vertegenwoordigt hij de regionale leden direct in het Dagelijks Bestuur van de landelijke vereniging VNO-NCW in Den Haag.

Marcel Hielkema (49) heeft naast veel bestuurlijke ervaring een brede achtergrond in het bedrijfsleven en andere sectoren. Na zijn opleiding aan de Hotelschool in Den Haag werkte hij tien jaar in verschillende executive functies in de internationale hotellerie en was hij lange tijd directeur van Dirkzwager advocaten & notarissen. In 2018 stapte hij over naar Scalabor BV in Arnhem, een arbeidsontwikkelingsbedrijf met bijna 2500 medewerkers en een grote maatschappelijke opgave.
De nieuwe voorzitter gaat door met de huidige koers van de vereniging, die volgens hem voor een sterke en daadkrachtige basis heeft gezorgd. “Wel denk ik dat we nog beter kunnen vertellen wat we allemaal doen. Zowel binnen de vereniging als buiten de vereniging. Daarnaast is het goed om – net zoals je dat binnen je bedrijf doet – continu te blijven kijken wat onze toegevoegde waarde is in een veranderende wereld. Om dat te bereiken wil ik meer input ophalen bij de leden. Daarnaast wil ik bedrijven, die wij wel vertegenwoordigen en die baat hebben bij onze belangenbehartiging, motiveren om zich bij ons aan te sluiten en samen op te trekken. Tenslotte denk ik dat we in Den Haag nog beter onze stem kunnen laten horen; te vaak ligt de focus op de Randstad, daar waar onze regio toch echt het centrum van het land is.”
Naast zijn werk als directeur van Scalabor en zijn inzet voor VNO-NCW is Hielkema vice-voorzitter van de Economic Board Arnhem Nijmegen, bestuurslid van Legal Valley, commissaris bij Papendal en lid van de raad van toezicht van het nationaal fonds Kinderhulp.