doel bereikt; stichting heft zich op

Het bestuur van Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf (SKTB) heeft besloten tot opheffing van het touringcarkeurmerk en de beherende stichting per 1 januari 2020. De reden hiervoor is dat de stichting haar doel bereikt heeft: inmiddels voldoet vrijwel de hele touringcarbranche aan de door SKTB ontwikkelde veiligheidsnorm. Dit blijkt uit het feit dat branchevereniging Busvervoer Nederland - waarbij 85 procent van de touringcarbranche is aangesloten - een identieke kwaliteitsnorm heeft geïntroduceerd én deze voorwaardelijk aan het lidmaatschap van de vereniging heeft gemaakt.

Werken aan veiliger touringcarvervoer sinds 1993

Het fundament van het huidige SKTB werd al in 1993 gelegd. Leden van de branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer Bus besloten na enkele incidenten in het busvervoer dat een hogere veiligheidsstandaard in het touringcarvervoer nodig was. Via een samenwerking met keuringsinstituut KEMA werd een eigen auditschema ontwikkeld dat in 2016 voor een laatste keer ingrijpend werd aangepast. In dat jaar werden de veiligheidseisen namelijk verankerd in het ISO9001-managementsysteem.

Kwaliteitsnorm Busvervoer Nederland

Busvervoer Nederland besloot begin 2019 een nieuwe kwaliteitsnorm verplicht te stellen voor het lidmaatschap. Deze norm is vrijwel identiek aan die van het Keurmerk, namelijk ISO9001 plus een inhoudelijk veiligheidsdocument. Met dit besluit heeft SKTB haar missie volbracht. Het bestuur van de stichting heeft vervolgens besloten om de stichting - die als statutair doel heeft “het bevorderen van de kwaliteit van de bedrijfsvoering en de dienstverlening van touringcarbedrijven” -op te heffen. De kwaliteitsrol komt daarmee bij de vereniging Busvervoer Nederland te liggen.

Voorzitter Reinout Böggemann over de opheffing: "We zijn bij onze beslissing om te stoppen niet over een nacht ijs gegaan, het keurmerk bestaat immers al meer dan 25 jaar. SKTB heeft sterk bijgedragen aan het veiliger maken van het touringcarvervoer. Met onze veiligheidseisen liepen we vaak voor op de wetgeving. Het is ook voor het imago van het busvervoer goed dat vrijwel de hele branche inmiddels aan de hoge eisen voldoet."

Het bestuur van SKTB bereidt momenteel de liquidatie van de stichting voor en buigt zich over de praktische afhandeling van de opheffing van het keurmerk. Op dit moment beschikken ruim 85 touringcarbedrijven, met in totaal meer dan 1000 touringcars, over het keurmerk.