aob en vawo gaan definitief samen

De AOb gaat vanaf volgend jaar definitief de belangen behartigen van de leden van de Vawo, de vakbond voor de wetenschap. Daardoor krijgt de AOb er een heel nieuwe sector bij: wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. “We kunnen zo nog beter samen optrekken en het onderwijs versterken”, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk.

Afgelopen vrijdag gaven de leden van de Vawo en de AOb hun akkoord om samen verder te gaan. De fusie tussen de bonden is daarmee een feit. Vanaf 1 januari 2020 komt de AOb ook op voor het personeel dat werkt of onderzoek doet aan de universiteit. Alle kennis van de onderwijssectoren zit daarmee voortaan onder één dak.

Meer mankracht

De fusie zorgt voor een sterkere positie van de Vawo en de belangen van de leden zullen daardoor nog beter worden behartigd, denkt Roel Pieterman, voorzitter van de Vawo. Hij is blij dat de leden massaal instemden. “Wij strijden al jaren voor minder tijdelijke aanstellingen, gelijke kansen, meer diversiteit, een acceptabele werkdruk, meer overheidsinvesteringen, een fatsoenlijk bekostigingsmodel van de wetenschap en academische vrijheid”, zegt Pieterman. “Dat kunnen we nu met meer mankracht gaan doen.”

Vanaf 1 januari 2020 komt de AOb ook op voor het personeel dat werkt aan de universiteit

Naast het afsluiten van sterke cao’s en betrouwbaar juridisch advies, geeft de AOb, volgens de Vawo-voorzitter, de beroepsgroep een stem. Pieterman: “Iedereen die zich tot nu toe bij de Vawo actief heeft ingezet kan dit ook bij de AOb gaan doen. Zij kennen de universiteit, zitten aan tafel met collegevoorzitters en vormen een brug naar onze leden.”

Trots

AOb-voorzitter Stolk verwelkomt de Vawo-leden ‘meer dan graag’ en ziet ook het belang van actieve leden. “Zij zijn echt de spil van de Vawo en heel belangrijk. Ik ben er trots op om al deze mensen in onze vakbond welkom te heten.”

AOb en Vawo gaan definitief samen

2 DECEMBER 2019 • TEKST WEBREDACTIE

Meer mankracht