nieuwe vereniging y-u-b

De nood om een eigen community te vormen is groter dan ooit, zo luidt het. De interesse van jongeren tussen 25 en 35 jaar in de sector stijgt namelijk ieder jaar. Met de oprichting van Y-U-B wil men de jongere generatie een volwaardige stem te geven in het nationale vastgoeddebat en hen tegelijk een netwerkplatform aanbieden.

"Als sectororganisatie vertegenwoordigt UPSI-BVS ongeveer 150 Belgische vastgoedbedrijven, die samen voor zowat 40.000 jobs in ons land zorgen. Samen zijn ze goed voor 60% van de omzet van de hele Belgische vastgoedsector. We merken tegenwoordig steeds meer interesse van jonge professionals. Het is dus de hoogste tijd voor een jongerenvereniging. Het is aan ons als sectorfederatie om deze jongeren samen te brengen. De eerste jaren zijn immers niet altijd gemakkelijk voor starters, zeker niet als het gaat over het opbouwen van een sterk professioneel netwerk", zegt  gedelegeerd bestuurder Olivier Carrette.

Veel potentieel

Y-U-B wordt, naast een netwerkplatform, ook een denktank voor vastgoedprofessionals tussen de 25 en 35 jaar uit heel België. De verwachtingen zijn niet gering, want er is potentieel voor enkele honderden leden. "Dat is niet weinig, zeker gezien de omvang van ons land. Doorheen het jaar zullen verschillende events georganiseerd worden om de jongeren samen te krijgen en te inspireren, gaande van CEO talks van grote vastgoedcoryfeeën over debat-avonden tot seminaries en bezoeken aan inspirerende vastgoedprojecten", aldus Carrette.

Dorien Fierens (26) die werkt als projectontwikkelaar bij de Gentse vastgoedspeler Alides, is alvast geïnteresseerd om zich meteen bij Y-U-B aan te sluiten. Fierens ziet er een forum in waar ze ideeën kan opdoen bij andere vastgoedprofessionals, die voor dezelfde grote uitdagingen staan.

“De vastgoedmarkt is een complex ecosysteem waar je je als jonge professional even in moet vastbijten om alle facetten onder de knie te krijgen. Het uitwisselen van ervaringen en ideeën met leeftijdsgenoten kan hierbij helpen. Daarnaast zullen op regelmatige basis ervaren vastgoedprofessionals uitgenodigd worden als sprekers en waarvan je vanzelfsprekend ook enorm veel van kan leren. Bovendien biedt Y-U-B de kans om de jongere generatie te vertegenwoordigen, zowel binnen de sector als tegenover het beleid. Het is uitkijken naar het eerste event", verklaart Dorien Fierens.

Wie geïnteresseerd is om lid te worden, kan zich aanmelden via de website van de nieuwe vereniging: y-u-b.be.