kluit voorzitter reizigersvereniging rover

Saskia Kluit volgt Walter Etty op als nieuwe voorzitter van reizigersvereniging Rover. Ze is door het bestuur van de vereniging voorgedragen en er zijn geen tegenkandidaten. De leden van Rover kiezen op zaterdag 21 november tijdens de algemene ledenvergadering voor de opvolger van Etty, die tweemaal voor een periode van één jaar was verkozen.

De 47-jarige Kluit combineert het voorzitterschap met haar rol als senator namens GroenLinks in de Eerste Kamer. Ze nam onlangs na elf jaar afscheid bij de Fietsersbond, waar ze in 2015 directeur werd. Verder was Kluit in het verleden voorzitter van de Dutch Cycling Embassy en oprichter van Energie-U, een coöperatieve vereniging die inwoners en bedrijven uit Utrecht help met het besparen en opwekken van energie.

Overeenkomsten met fietsers

Rover stelt veel te kunnen leren van de jarenlange ervaring die Kluit heeft opgedaan bij de Fietsersbond. Vrijwel iedere fietser is volgens de aankomend voorzitter namelijk ook fervent gebruiker van het openbaar vervoer. Het voorzitterschap wekte haar interesse omdat ze van mening is dat OV-reizigers een sterke belangenbehartiger verdienen. Ze stelt zichzelf tot doel Rover beter op de kaart te zetten bij de ‘gewone Nederlander’, en daarmee meer leden en bekendheid te behalen.

Alle vervoerders en decentrale overheden maken momenteel bezuinigingsplannen om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Kluit pleit daarentegen juist voor investeringen, voornamelijk om de bereikbaarheid op het platteland te verbeteren. “Er zijn zes miljoen mensen in Nederland, bijna een derde van de bevolking, zonder rijbewijs. Voor mensen met een beperking is het openbaar vervoer zelfs de enige vervoerswijze. Met minder OV krijgen zij minder de kans om mee te doen met de maatschappij.”