- persbericht - verenigingen onmisbaar gebleken in coronatijd

Belangen-, beroeps- en vrijwilligersverenigingen zijn nog altijd sociaal en economisch onmisbaar voor de Nederlandse samenleving. Hun belangrijke rol is in de coronatijd nog eens duidelijk onderstreept. Dat blijkt uit de eerste editie van het Nationaal Verenigings Onderzoek, waarvan de resultaten vrijdag 20 november zijn gepresenteerd.

“Juist dit jaar hebben verenigingen een onmisbare rol gespeeld bij de aanpassing van de samenleving aan de coronatijd”, zegt Annemiek Wissink, directeur van De Nederlandse Associatie, een organisatie die zich richt op de versterking van verenigingen. Anders dan vaak wordt gedacht, is de rol van verenigingen niet uitgespeeld door de komst van sociale media. Zo speelden belangenbehartigende organisaties een essentiële rol bij de totstandkoming van overheidsmaatregelen en besluitvorming in de politiek. Beroepsverenigingen ondersteunden hun leden om hun beroepsuitoefening mogelijk te maken binnen de beperkingen. Het onderzoek laat de waardering hiervoor zien. Zowel beroeps-, branche-, als vrijwilligersverenigingen hebben ondanks de moeilijke tijden een ledengroei doorgemaakt (van respectievelijk 1,7; 2,2 en 3,3 procent).

Lees het hele persbericht

Lees hier het  gehele rapport