eerste fieldlab evenement

Velen kijken er reikhalzend naar uit.De ontmoeting! Met bekenden en onbekenden bijpraten over je vak, lachen om grapjes van een spreker of juist niet. Afgelopen maandag 15 februari was het dan zover. Het eerste Fieldlab Evenement in Utrecht kreeg de vorm van een congres. Een zorgvuldige test om uit te zoeken wat kan en niet kan. Danielle Coelen, Beurs van Berlage was erbij. Dit is wat zij meemaakte.

Het eerste evenement was een zakelijke bijeenkomst in het Beatrix Theater met 500 bezoekers. Met alle publiciteit in de pers, maar ook op social media moet dit je niet ontgaan zijn. Het fantastische was dat Marloes Haan en ik er namens de Beurs van Berlage bij waren!!! De toekomst van de zakelijke evenementenindustrie werd besproken onder de titel "Back to Live", echter het belangrijkste doel is het verzamelen van inzichten en data over het verkleinen van de kans op besmetting bij evenementen.

Alle bezoekers moesten vooraf een PCR-test ondergaan (max 48 uur) en het resultaat moest natuurlijk negatief zijn. Afgelopen zaterdag zijn Marloes en ik dan ook met frisse moed naar de daarvoor aangewezen testlocatie gegaan en hebben zonder aanwijsbare klachten ons laten testen, toch is het dan best spannend wat als je positief wordt getest….. maar de uitslag kwam al snel, namelijk ‘NIET AANTOONBAAR”. We hebben over deze bewoording nog wel even met elkaar gebeld en met de organisatie, want betekende dit nou negatief?? Gelukkig wel 😊

Dus daar stonden we bij de entree van het Beatrix Theater, met onze entreekaart op de app en de negatieve testuitslag bij de hand. Bij de deur door de temperatuu test en desinfectiezuil, een keycord met sensor-tag om en we waren binnen. Wat je dan ervaart is toch wel speciaal, het geroezemoes van een foyer vol met mensen, die koffie staan te drinken met elkaar staan te praten, pers die rondloopt, het is een kippenvel moment.

Fieldlab had alle gasten opgedeeld in drie groepen van 250, 200 en 50 personen, iedere groep had zijn eigen regels van het dragen van een masker, social distance tot het niet dragen, en dus de tag om die je gedrag in kaart brengt.

De opening werd gedaan door Mona Keizer, de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en Pauline de Wilde leidde als dagvoorzitter ons door het programma.

Dit was dus de eerste er volgen nog 7 events, waaronder een theatervoorstelling, voetbalwedstrijden en festivals.Aankomende zaterdag nog weer een PCR test en dan benieuwd wat de resultaten zullen zijn.

Zou dit dan de stap zijn om weer vol aan de slag te mogen!

Back to Live! Dat is het streven van Fieldlab Evenementen, een gezamenlijk initiatief van het Eventplatform, de Alliantie van Evenementenbouwers en ClickNL. Fieldlab Evenementen werkt intensief aan een plan voor veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en met steun van de vier ministeries Economische Zaken, Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid.