tips uit het hr-netwerk

De HR-professionals van verenigingen zijn het erover eens. Ook in het verenigingsteam is de toekomst hybride. Wat kun je daar als HR-professional aan toevoegen?

Verschuivingen in vergoedingen reizen
In het afgelopen jaar hebben alle verenigingsteams volop kunnen experimenteren met werken op afstand, met online contact met leden en online contact met elkaar. En hoewel we ernaar snakken om af en toe weer een dag naar kantoor te kunnen, of leden te ontmoeten, de meeste verenigingen gaan ervan uit dat we minder zullen reizen dan hiervoor. Goed voor het klimaat en goed voor het verenigingsbudget. Maar zeker zolang mensen bijvoorbeeld reizen met OV als onveilig ervaren, zul je bijvoorbeeld het reizen met de eigen auto moeten faciliteren.

Thuiswerken verbeteren
Bij de ene vereniging zijn de stoelen en andere spullen over de medewerkers verdeeld en bij de andere wordt gemonitord hoeveel toetsaanslagen en muisbewegingen mensen thuis halen. Wat kun je blijven doen?

• Goede informatie geven, ook een keer meekijken op de werkplek. Hoe zit iemand?
  • Verwachtingen bijstellen over wat je thuis wel en niet kan en hoeveel je kunt werken. Met kleine kinderen thuis is dat echt minder. De ervaring leert dat mensen harder werken aan taken die concentratie vragen maar minder uit de voeten kunnen met taken die vragen om brainstormen en het oppikken van elkaars ideeën.
  • Stimuleren dat mensen regelmatig bewegen. Voer apps in, zoals Ommetje of Wandel mee, of doe een online beweegactiviteit tussen de middag.
  • Medewerkers helpen om elkaar meer te vertellen over hun thuiswerkplek, bijvoorbeeld in een blog met een serie portretten met een verhaaltje erbij.

Hybride teamgevoel versterken
Creëer vaste momenten in de week om samen online (of hybride) op te starten en taken te verdelen. Heb je een groot verenigingsteam dan kan je bijvoorbeeld elke dag online starten met een panel van mensen dat aanspreekbaar is op alles waar iemand maar mee komt. Gezelligheid maar ook praktische of inhoudelijke vragen. Dat helpt de dag energiek te beginnen.

Organiseer bewust contacten buiten het vaste team. Juist als je online zit te werken, kom je mensen uit andere teams nog minder tegen. Een leuke app om ook het contact tussen collega’s die niet heel veel met elkaar doen te stimuleren is de app Icebreaker. De app koppelt een keer per week willekeurig tweetallen, die dan een half uurtje contact hebben met elkaar. De app kijkt mee in de agenda’s dus het wordt voor je ingepland. Je kunt ook alle collega’s een set kaartjes geven ( met postzegels of via online) om naar elkaar te sturen. Elkaartjes. En uiteraard heb je al geëxperimenteerd met online gezelligheid. De kans dat dat allemaal blijft bestaan is extreem klein.

Selecteren en onboarden
Heel wat mensen zijn het afgelopen jaar in een nieuwe baan begonnen, zonder echt kennis te kunnen maken met collega’s. Toch zal in de toekomst het selecteren en onboarden deels online blijven gebeuren. Bijvoorbeeld een eerste ronde sollicitatiegesprekken. Een goede manier voor een nieuwe medewerker om snel veel collega’s te leren kennen is even aanschuiven bij de teamoverleggen.

Opleiden en kennisdelen
Veel verenigingen ervaren dat de digitale drempel om mee te doen feitelijk lager is dan de fysieke en dat maakt dat er vaak meer deelnemers zijn aan online kennissessies en opleidingen. Dat geldt voor leden, maar ook voor je eigen team. Online opleiden is veel gemakkelijker te combineren met je werk en er zijn steeds meer mogelijkheden.

Professionals in verenigingen hebben vaak al de beroemde vijf poten en bij velen is er nog een coronapoot bijgekomen, zeker bij de HR-professionals. De kunst is om in de toekomst weer terug te komen bij waar je echt voor bent, en daarbij alle geleerde lessen en nieuwe uitdagingen mee te nemen en op te pakken.

beeld: Chen Mizrach/ Unsplash