Hoe de vereniging van de toekomst er ook uitziet, één ding blijft zeker: actieve ledenbetrokkenheid is essentieel. Dit is geen nieuw gegeven. Maar met de ontwikkelingen zoals de COVID-pandemie, de opkomst van Gen-Z, inclusie, en het groeiende belang van werkgeluk en welzijn, is het duidelijk dat dit steeds complexer wordt.
Het betrekken van leden bij je vereniging is lastiger dan ooit. Als verenigingsprofessional vraag je je misschien af: hoe zorg ik voor de echte motivatie en betrokkenheid die nodig is om leden actief te laten bijdragen? Of het nu binnen hun eigen bedrijf is, hun beroepsgroep, of binnen commissies en werkgroepen van de vereniging. Hoe vergroot je in deze uitdagende tijden de impact van jouw vereniging?
De interactieve training 'Binden en Verbinden', bestaat uit drie dagen en biedt jou de theoretische en praktische handvatten om ledenbetrokkenheid te vergroten, zowel strategisch als operationeel. Je ontdekt waarom mensen zich gedragen zoals ze doen en waar motivatie, loyaliteit en betrokkenheid echt vandaan komen. Daarnaast leer je hoe je oprechte verbindingen legt tussen mensen en organisaties, waarom dit belangrijk is en wat het kan opleveren.
Na deze training ben je beter uitgerust om leden aan je vereniging te binden en hun betrokkenheid te verhogen. Mis deze kans niet om jouw vereniging sterker te maken! Schrijf je nu in voor 'Binden en Verbinden' en maak het verschil.
DOELGROEP
Deze training is bedoeld voor professionals werkzaam bij verenigingen zoals; relatiebeheerders, verenigingsadviseurs, secretarissen en community managers. Kortom iedereen die zich bezig houdt met de ledenbetrokkenheid binnen de vereniging.
HET PROGRAMMA
Dag 1 | 16 januari | 9:30 - 17:00 uur
Het brein is de bron van ons gedrag. Kennis van ons brein geeft inzicht waar ons gedrag en motivatie vandaan komt. Dit is te beïnvloeden. Deze vragen worden de eerste dag beantwoord;
- Hoe werkt het brein en wat kun je met kennis over het brein in je vereniging en bij de leden?
- Hoe kun je breinkennis inzetten bij je leden voor een positiever resultaat?
- Hoe motiveer je leden om hun ambities, doelen en plannen te verwezenlijken én om zich te ‘binden’ aan jouw vereniging?
- Hoe zorg je dat iedereen op zijn manier optimaal betrokken is bij de taak die hem of haar te doen staat en daarmee maximaal presteert?
Dag 2 | 13 februari | 9:30 - 17:00 uur
Wie je bent en wat je doet als vereniging, staat beschreven in de strategie. Denk daarbij aan je missie, visie, positionering en je duurzaam onderscheidend vermogen. Deze dag gaat over hoe je je leden intrinsiek betrokken krijgt bij jouw vereniging en de doelen die je wilt realiseren. Onderwerpen die aan bod komen zijn;
- The WHY en storytelling
- Business Model Canvas
- Motiveren en de vooruitgangslus
- Het belang van de individuele bijdrage
- Doelen en doelstellingen
Aan het einde van deze dag formuleer je samen met Sjef de Graauw je praktijkopdracht, waar je mee aan de slag gaat.
Dag 3 | 13 maart | 9:30 - 17:00 uur
Deze dag is nog interactiever dan de vorige dagen! Gebaseerd op inzichten uit ons brein en menselijke behoeften, gaan we aan de slag met vijf verschillende gespreks- en communicatiemethodieken. Het voeren van 'het goede gesprek' staat centraal. We verbinden de theorie uit de eerste twee dagen met de ORBSI-techniek (afkomstig uit de Motiverende Gespreksvoering). Deze techniek helpt je je gesprekspartner te stimuleren om te vertellen, terwijl je ondertussen vertrouwen opbouwt.
In de afsluiting gaan we interactief aan de slag met intervisie. De praktijkopdracht die is geformuleerd en toegesneden is op de afzonderlijke deelnemers, wordt in de groep besproken. We nemen de uitwerking ervan onder de loep en delen onze ervaringen.
LESMATERIAAL
Er is geen verplichte literatuur. Gedurende de training worden lees- en kijktips aangeboden om kennis verder uit te breiden (facultatief). Sjef de Graauw verzorgt een werkboek met theorie en oefeningen, die overhandigd wordt op de eerste dag van de training.
OVER DE TRAINER
Sjef de Graauw heeft ruime ervaring met directie- en managementvraagstukken, voornamelijk bij hospitality-gerichte organisaties. Voor blijvende verandering in resultaat, gedrag en gedachten maakt hij gebruik van inspirerende inzichten uit de neurowetenschap en is hij actief als verandermanager, groeicoach, sparringpartner en trainer voor CEO's, bestuurders en (management)teams. Klik hier voor meer informatie.
GOED OM TE WETEN
Met oog op kwaliteit en de diversiteit in de groep tijdens de training is het aantal deelnemers per vereniging, per geplande training, maximaal 3 personen.
De annulerings- en leveringsvoorwaarden zijn hier terug te vinden. Wanneer je jezelf inschrijft voor deze training ga je automatisch akkoord met onze algemene voorwaarden.