In de wereld van verenigingen is het vermogen om effectieve gesprekken te voeren van cruciaal belang. Deze eendaagse training is speciaal ontworpen voor verenigingsprofessionals die hun gesprekstechnieken willen verbeteren en een gewaardeerde gesprekspartner willen worden. Deze training biedt je praktische tools en technieken om de communicatie te verbeteren, waardoor deelnemers effectiever kunnen bijdragen aan hun vereniging.
Na het volgen van deze training;
- Zijn je gesprekstechnieken en communicatievaardigheden versterkt
- Kun je hierdoor je invloed en impact als gesprekspartner vergroten
- Heb je geleerd beter om te gaan met moeilijke en confronterende gesprekken en om te buigen naar constructieve gesprekken
- Kun je een positieve gespreksomgeving creëren
- Zijn je luistervaardigheden versterkt en kun je op het juiste moment meebuigen met de ander
DOELGROEP
Deze training is bedoeld voor verenigingsprofessionals zoals bestuursleden, managers, beleidsmedewerkers en adviseurs. Professionals die hun communicatievaardigheden willen versterken en hun gesprekstechnieken willen verfijnen.
HET PROGRAMMA
De opbouw van het programma is als volgt;
Deze training combineert theorie met praktijkgerichte oefeningen, rollenspellen en discussies. Alle deelnemers krijgen de gelegenheid om hun eigen casussen in te brengen en hierop feedback te ontvangen. Door middel van interactieve werkvormen worden de geleerde technieken direct toegepast, zodat je deze na de training meteen kunt toepassen in de praktijk.
De volgende leerpunten komen aan bod;
- Inleiding tot Gesprekstechnieken:
Het belang van goede gesprekstechnieken in verenigingen.
Rollen en verantwoordelijkheden van een effectieve gesprekspartner. - Effectieve Communicatie:
Basisprincipes van effectieve communicatie.
Verbaal en non-verbaal communiceren.
Het opbouwen van vertrouwen en rapport. - Luistervaardigheden:
Actief luisteren en empathisch reageren.
Technieken om beter te luisteren en begrip te tonen.
Het herkennen van en reageren op non-verbale signalen. - Gesprekstechnieken:
Open en gesloten vragen stellen.
Parafraseren en samenvatten.
Het geven en ontvangen van feedback. - Omgaan met Moeilijke Gesprekken:
Herkennen van verschillende soorten moeilijke gesprekken
Technieken om kalm en professioneel te blijven.
Conflicthantering en de-escalatie. - Praktische Oefeningen:
Rollenspellen en simulaties.
Casestudies en praktijkvoorbeelden.
Feedback en reflectie op eigen communicatie.
Na het volgen van deze training ben je beter in staat om effectieve en constructieve gesprekken te voeren, moeilijkheden te overwinnen en positieve communicatie te bevorderen.
OVER DE TRAINERS
De training wordt gegeven door René Drost of een van de andere trainers die werkzaam zijn bij Bureau HTM. De trainers van Bureau HTM zetten zich graag in om het maximale te halen uit de individuele medewerker en manager. Toverwoorden daarbij zijn: Volgorde van de communicatie, Verleiden, Verbindingen leggen. Bureau HTM is aangesloten bij NRTO, de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding. Meer info over Bureau HTM lees je hier.
GOED OM TE WETEN
Met oog op kwaliteit en de diversiteit in de groep tijdens de training is het aantal deelnemers per vereniging, per geplande training, maximaal 3 personen.
De annulerings- en leveringsvoorwaarden zijn hier terug te vinden. Wanneer je jezelf inschrijft voor de training ga je automatisch akkoord met onze algemene voorwaarden.