Training Lobby
02-11-2023

Zo word jij een gewaardeerd gesprekspartner voor je stakeholders

Je behartigt de belangen van je leden bij de stakeholders buiten de deur. Jouw vereniging stelt hogere eisen aan die belangenbehartiging. Daarom wil je de lat hoger leggen en je lobby effectiever aanpakken. Minder waan-van-de-dag, maar meer planmatig. En niet in je eentje, maar in strategische samenwerking met anderen. Hoe doe je dat?

In deze training krijg je alle praktische vaardigheden en moderne inzichten om je lobby professioneler aan te pakken. Aan het einde van de training heb je alle tips die je nodig hebt om een gewaardeerd gesprekpartner te worden voor het nieuwe kabinet in Den Haag, voor de provincie, de gemeente of maatschappelijke partners. Je weet hoe je vroegtijdig ontdekt wat er speelt en welke technieken je toepast. Zodat je de belangen van je leden met meer effect kunt behartigen. 

Training Lobby
Deze training bestaat uit een hoorcollege van 1 uur en twee bijeenkomsten van elk vier uur.

Dag 1 – hoorcollege
Hoe werkt een ministerie, een minister, de Tweede Kamer? Wie zijn de hoofdrolspelers, wat zijn de formele regels en procedures van de regering en het parlement? In dit college krijg je alle basisinformatie die je nodig hebt om te opereren in politiek en ambtelijk Den Haag. Een snelle cursus staatsinrichting: lobbyisten kunnen niet zonder deze informatie.

Dag 2 training
In deze bijeenkomst krijg je alle ins en outs van de lobbypraktijk aan de hand van veel praktijk voorbeelden. Lobbyen, wat is precies en wat kun je ermee bereiken? Aan welke knoppen kun je draaien? Hoe kies je focus in je lobby-issues? Wat is er aan de hand in de wereld om ons heen en hoe speel je daarop in? Wat is er anders aan lobbyen in crisistijd?

Dag 3 training
In deze bijeenkomst gaan we dichter naar jouw eigen praktijk. We maken een lobbyplan over een praktijk-case en je leert de technieken die bij lobby komen kijken. Zowel het werk achter-de-schermen als de inzet van de media en het contact met je leden. Welke instrumentarium pas je toe in de praktijk?

Doel
In training leer je de cruciale beginselen om je lobby te professionaliseren en leer je van andere deelnemers uit andere sectoren.

Voor wie?
Directeuren en medewerkers die regelmatig contact hebben met politici of ambtenaren en maatschappelijke (keten)partners. Maar ook: alle professionals, beleidsexperts, bureaucoördinatoren, marketing- en communicatieadviseurs die van lobby een vast onderdeel van hun werk willen maken. Een brede groep dus: iedereen die binnen de vereniging bijdraagt aan externe beïnvloeding.  

Resultaat: wat levert de training jou op?

Hoorcollege - Leerdoelen / resultaten
Na dit college krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • De formele regels in de Tweede Kamer
  • Hoe werkt een vaste Kamercommissie?
  • Door wie laten Kamerleden zich ondersteunen?
  • Hoe zit een departement in elkaar? Welke typen ambtenaren zijn er?
  • Wat doet een minister achter de schermen?
  • Wat is het verschil tussen het kabinet en de regering?
  • Wat is de rol van de minister-president?
  • Waarom is de minister van Financiën zo belangrijk?
  • En heeft de koning nog iets in te brengen?
  • Wat is de gang van een wetsvoorstel door departement en Tweede en Eerste Kamer? Op welke momenten kun je beïnvloeden? Wat is het verschil tussen een wet en een nota?
  • De cyclus van de Kamerverkiezingen. Wat is het belang van politieke partijen?

Training Lobby - Leerdoelen / resultaten
Na deze training hebben de deelnemers kennis van

  • Het opstellen van een handzaam lobbyplan en hoe je vanuit het plan naar concrete acties komt en welke instrumenten je toepast.
  • Hoe een ingang te krijgen tot het nieuwe kabinet in Den Haag en tot de provincie of de gemeente. En hoe je binnen blijft. 
  • Het verschil tussen het ambtelijke en politieke stakeholdermanagement.
  • Het anticiperen op gebeurtenissen die eraan komen in politieke en ambtelijke besluitvorming. En hoe op tijd te weten wanneer die gebeurtenissen plaatsvinden. 
  • Hoe de hazen lopen in Den haag. Waar zijn de politici en ambtenaren gevoelig voor?
  • Hoe de sociale media en de klassieke media te gebruiken voor je lobby. Wanneer is dat verstandig en wanneer vooral niet?
  • Het bouwen en onderhouden van strategische samenwerking met andere verenigingen en andere ketenpartners.
  • Interne samenwerken met je collega’s om buiten de deur samen effectief te lobbyen
  • Hoe je je bestuur aanhaakt en hoe de bestuurders mee kunnen lobbyen?
  • Het inhuren van een lobbybureau. Wanneer besteed je uit, hoe duur is dat? Wat kun je goed zelf?
  • Hoe je je leden betrekt. Hoe informeer je hen en hoe zorg je ervoor dat ze meedoen in de lobby?

Materiaal en literatuur

Deze training wordt gegeven door Erik van Venetië

​​Wat zeggen andere deelnemers over deze training?

"In korte tijd kunnen kennismaken met het lobby vak. Gestructureerd met aandacht voor theorie en praktijk. Deskundige en ervaren trainers."

"Een aanrader! - Door de workshop snap ik het "spel" van de lobby veel beter."

"Bedenk altijd wat is het belang van de ander en probeer focus aan te brengen binnen je vereniging, hoe lastig dat ook is."

"Professioneel en nuttig"

In Company training

Deze training wordt ook in company aangeboden en is prijstechnisch interessant vanaf 8 deelnemers. 
  

Annuleringsvoorwaarden 

Bij annulering binnen 30 kalenderdagen voor de trainingsdatum of ‘no show’ op de dag zelf rekenen we het volledige bedrag. Wel kan je een collega in jouw plaats laten gaan. 

Met oog op kwaliteit en de diversiteit in de groep tijdens de training is het aantal deelnemers per vereniging, per geplande training, maximaal 3 personen. Heb je meer personen die deze training willen volgen, neem dan contact met ons voor een passende oplossing. 

2 november - hoorcollege (online)
7 en 28 november training - 9.00-13.00
 

Leden: € 665,-
Niet leden: € 795,-

Alle bedragen zijn exclusief btw. Deze training wordt gefactureerd door onze partner VM Uitgevers BV

U kunt zich niet meer inschrijven, de bijeenkomst is al geweest.