van leden naar shareholders

Als je met elkaar de markt wilt vergroten en leden daarin stevig positioneren, ga je naar een andere relatie, volgens Geert Dijks, directeur HISWA.

Een branchevereniging met relatief veel MKB-leden kan het meest voor de leden doen door hun markt te vergroten.“Belangenbehartiging is heel nobel en belangrijk,” volgens Geert Dijks, directeur van HISWA, “als je het echt heel goed doet, merken de leden er niets van – omdat jij ze zorgen bespaart. Dienstverlening is heel lastig, je bent nooit uniek en concurreert met commerciële partijen. Waarin we ons als vereniging kunnen onderscheiden is om samen de markt groter te maken en leden te helpen om zich te positioneren op de markt. Daar past een andere relatie tussen leden en vereniging  bij. Onze leden zijn in transitie van leden naar shareholders.”

Grow boating
Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd is wat Dijks betreft de leuze van zijn sector: grow boating. Zorg ervoor dat de watersport groeit, dan groeien leden mee. “Het merk HISWA, de kwaliteit en de kwaliteitsborging vormen de waarde van het lidmaatschap – de rest krijg je er gratis bij”, grapt Dijks.  HISWA bouwt nu aan een ‘bol.com’ voor de watersport, waar producten en diensten van leden direct te boeken en te betalen zijn.  Met zo’n portal worden leden en vereniging samen ondernemers. “In marketingtermen bouwen we met elkaar een funnel. De collectieve campagnes zorgen voor awareness. Dieper in de funnel worden belangstellenden de potentiële klanten van individuele leden. En daar zit HISWA tussenin. Je kunt de leads tellen en precies bepalen wat het hen oplevert.“

Investeren
Zo’n portal bouwen is een flinke investering voor de vereniging. Bovendien kantel je de vereniging naar dit perspectief. Ook de vereniging is in transitie. Zo wordt er gewerkt aan het bouwen van een  een centrum voor de vrijetijdssector . Niet met beton en stenen, maar door organisaties bij elkaar te brengen onder hetzelfde dak. “ Voor de fusie met RECRON moesten we zoeken naar nieuwe huisvesting. Dan ga je meteen kijken of je nog meer partijen kan aantrekken die bij elkaar passen.”

Proces
De fusie is in dit opzicht een interessant proces, vindt Dijks. De twee verenigingen zijn heel verschillend. HISWA legt meer accent op kwaliteit en marketing en RECRON zit diep in de lobby en het is volgens hem ook echt de vraag of je een vereniging die sterk is op belangenbehartiging meteen door moet willen veranderen naar  een vereniging die primair een merk wil zijn. Het gaat erom de kracht die er is te behouden en verder te ontwikkelen.

Vereniging in transitie
“Wat wij nu doen gaat echt verder dan het erbij draaien van een platform. We zetten alles in op het ontwikkelen van de markt met leden en zij zijn de shareholders, de eigenaren van de campagnes.”

Wil je meer weten over de transitie van leden naar shareholders,  heb je er vragen bij, of denk je hier heel anders over? Kom naar de Q-sessie