genomineerden DNA awards bekend

De voordracht door de jury voor de DNA Awards is bekend. Het is:

voor de vereniging

KNBB, Koninklijke Nederlandse Biljartbond
AYA Zorgnetwerk
HISWA

Voor de talenten
Jorrit Klein Braskamp, Nederlandse Vereniging van Rentmeesters
Margriet Baan, Inretail
Eelco Sintnicolaas, AtletiekUnie

De deelnemers van het DNA Jaarcongres kiezen de winnaar op 26 september. Meer over de DNA Awards

Toekomstproof verenigen

De jury heeft dit jaar het accent gelegd op toekomstproof maken van de vereniging. De verkenning Verenigen van de Toekomst geeft een goed kader om hiernaar te kijken. Veel verenigingen zijn bezig met een transitie, al dan niet volgens het model Vereniging 3.0 en we hebben veel mooie voorbeelden gezien.  Voor de Awards hebben we gezocht naar verenigingen die toch al concrete resultaten laten zien. We wilden ook echt verrast worden door iets vernieuwends en we vonden het belangrijk als we konden zien hoe de vereniging laat zien waar zij maatschappelijk relevant is.

Talenten die een bijdrage leveren

Bij de talenten hebben we het verenigingen een beetje moeilijker gemaakt door te vragen om kandidaten tot 35 jaar en gemakkelijker door in de oproep ook aan te geven dat bestuurders voorgedragen mochten worden. Tot onze schrik blijken veel verenigingen geen jongere medewerkers in hun team te hebben, terwijl het binnenhalen van frisdenkers een van de wegen is om de vereniging toekomstproof te maken. Verenigingen grepen de kans aan om jonge bestuurders en actieve leden in het zonnetje te zetten. We willen daarmee niet meteen de award voor leukste leden worden. Maar in de vereniging van de toekomst spelen leden vaker een actieve rol en kan de grens tussen professionals en leden vervagen. Bij de talenten hebben we in de voordracht met name gezocht naar de bijdrage van het talent aan het toekomstproof maken en vernieuwen van de vereniging.

Lees hier het complete rapport van de jury