actiz betreurt gang naar governance-commissie

Een branchevereniging die de governance-commissie vraagt het gedrag van één van de eigen leden te toetsen, het gebeurt niet elke dag. Dus was er eerder dit jaar ruime media-aandacht voor de arbitragezaak die ActiZ had aangespannen tegen Buurtzorg Nederland. "Achteraf gezien” had ActiZ "constructieve communicatie” verkozen boven een gang naar de governance-commissie, zo blijkt nu.

Als branchevereniging verwacht ActiZ dat alle leden zich houden aan de Governancecode Zorg. Daarin staan de belangrijkste do’s en don’ts van behoorlijk bestuur. Het gaat daarbij om zaken als maatschappelijke verantwoording, transparantie en belangenverstrengeling. Deed modelaanbieder Buurtzorg het op deze punten wel zo goed, was de vraag die in 2018 in de pers werd opgeworpen. Nadat verschillende media berichten over mogelijke belangenverstrengeling en ondoorzichtige constructies, besloot ook ActiZ de zaak te onderzoeken.

Lees meer op Skipr