ACP, Politievakbond: blijvend resultaat na Toekomstprogramma
26-11-2019 Partner

Hoe kunnen we als politievakbond ACP ons beleid beter afstemmen op de problematiek waarmee onze leden iedere dag te maken hebben? Hoe krijgen we beter greep op onze ledencontacten? Hoe kunnen medewerkers elkaar hierbij versterken? Samen met Versterking heeft ons team antwoorden op deze vragen gezocht én gevonden.

Dat zegt bestuurder/directeur Esmé Rijs over het begeleidingstraject van de medewerkers van haar organisatie. “Ik zie blijvend resultaat en vind dat een echte aanbeveling voor anderen. De verenigingswereld heeft een eigen dynamiek. Het is belangrijk dat je mensen binnenhaalt die weten wat dat in de praktijk betekent. Naast kennis hebben de mensen van Versterking ook een doe-mentaliteit. Ze willen iets in beweging krijgen en resultaten zien. Het gaat er niet om iets op papier te krijgen, maar iets te veranderen. Er is échte betrokkenheid bij de problematiek van de opdrachtgever.”

Meerwaarde

De vragen die ACP had, spelen in een of andere vorm bij veel verenigingen. Wat houdt onze leden nu echt bezig? Wat bezielt ze? Hoe kunnen we een duidelijke meerwaarde zijn voor leden en maatschappij? Tijdens het project werd duidelijk dat een aanpassing van de interne organisatie gewenst was. Die heeft plaatsgevonden. Deelnemen aan een Toekomstprogramma is geen vrijblijvende exercitie, maar moet leiden tot aantoonbare veranderingen.

Aan de slag

Rijs is tevreden over proces en resultaat. “Heel waardevol vond ik de aanpak waarbij collega’s vanuit hele verschillende disciplines met elkaar wegen hebben gezocht om zaken aan te pakken. En daar ook wat langer de tijd voor hebben genomen. Dat leidde tot meer inzicht. Vervolgens zijn ze ermee aan de slag gegaan. Er is zichtbaar resultaat geboekt. Organisaties met professionals zijn goed in het schetsen van vergezichten, maar het gaat er ook om dat je stappen zet om er ooit te kunnen komen.”

Betrokken

Het is belangrijk dat een directeur op hoofdlijnen betrokken blijft, zonder zich direct met de activiteiten van de groep te bemoeien, meent Rijs. “Ik werd steeds kort bijgepraat over de gang van zaken en de resultaten. Dat heb ik zeer gewaardeerd.”

Neem gerust contact op met Mathieu Daalder als je meer wilt weten via mdaalder@versterking.nl