coronaprotocollen vinden en maken

De overheid legt de verantwoordelijkheid voor het uitwerken van coronaprotocollen bij de brancheorganisaties. Zij weten met hun leden het beste hoe veilig werken voor medewerkers en klanten kan in hun praktijk. De vereniging kan dus leden helpen de richtlijnen uit te werken, maar het protocol dat zo tot stand komt heeft geen juridische status. Het handhaven van de richtlijnen en de beoordeling van de naleving blijft bij de overheid.

Nog niets opgesteld?
Iedereen moet zich aan de richtlijnen van het RIVM houden. Die gaan over afstand houden, over hygiëne en over bescherming. Het RIVM heeft een algemene handreiking gepubliceerd. Wil je wel een protocol ontwikkelen met leden? Laat je inspireren door coronaprotocollen die er al zijn en zoek contact met je koepelorganisatie voor hulp en informatie.

Protocollen vinden
Zoek je voorbeelden van andere branches kijk dan op www.mijncoronaprotocol.nl. VNO-NCW en MKB-Nederland verzamelen hier alle protocollen, in samenwerking met de overheid. Staat jullie protocol er nog niet bij? Meld het direct aan via deze website.

Handreiking voor werken met vrijwilligers
Ben je op zoek naar een protocol voor activiteiten van de vereniging zelf? NOV heeft een handreiking gemaakt voor werken met vrijwilligers.

Overheid wil wel weten wat je uitwerkt
Ben je een branchevereniging of sectorcollectief met een protocol, maar nog niet in contact met de overheid? Neem dan contact op met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat .