van der laan voorzitter nvb

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) krijgt een nieuwe voorzitter, Medy van der Laan. Het NVB-bestuur draagt haar als voorzitter voor aan de leden. Zij zal per 1 augustus 2021 aantreden. Medy van der Laan is op dit moment voorzitter van Energie-Nederland, de brancheorganisatie van energiebedrijven. In die rol was zij nauw betrokken bij de totstandkoming van het Klimaatakkoord en heeft zij de sector op een toekomstgericht spoor gezet met nadruk op duurzaamheid en samenwerking.

Het NVB-bestuur ziet Medy van der Laan als een zeer ervaren en verbindend bestuurder met een scherp oog voor het perspectief van de bankensector. Van der Laan: “De bankensector staat de komende jaren voor grote uitdagingen, waaronder een belangrijke bijdrage aan verduurzaming en verdere digitalisering. De sector kan hierin vooroplopen en een belangrijke maatschappelijke rol vervullen.”

Van der Laan studeerde Nederlands recht aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Na twaalf jaar als rijksambtenaar te hebben gewerkt, werd zij in 2003 staatssecretaris voor Cultuur en Media. Vanaf 2007 was zij directeur, bestuurder en toezichthouder bij verschillende organisaties.

Medy van der Laan volgt bij de NVB Chris Buijink op die na twee termijnen als voorzitter na acht jaar op 1 juli a.s. met pensioen gaat. De NVB is Chris Buijink zeer erkentelijk voor zijn bijdrage aan de bankensector. In juni vindt zijn afscheid plaats voor leden en stakeholders.