DNA jaarcongres- donderdag 18 november

Na anderhalf jaar anders dan anders, hebben we geleerd dat veranderen leuker is als je zelf kan verzinnen wat en wanneer. Toch hebben we veel kunnen experimenteren en leren. Tijdens het digitale jaarcongres willen we je graag meenemen in de verschillende praktijkverhalen voor maar vooral ook ván de verenigingen. Wat hebben we geleerd en welke lessen nemen we mee naar de toekomst?.  INSCHRIJVEN

Arend Ardon is een van de sprekers op het jaarcongres. We kennen hem als de veranderexpert die organisaties leert om veranderingen niet van bovenaf uit te willen rollen maar om kleine verandervuurtjes op te stoken. Bovendien gaat veranderen niet supersnel. Ook al is de druk hoog, vertragende vragen zijn nodig, anders hol je terug naar het verleden. Ardon is ervan overtuigd dat mensen juist graag veranderen als ze daarmee verbetering kunnen brengen. Klassiek leiderschap creëert volgers, maar je kunt als leider ook een klimaat creëren waarin mensen zich uitgenodigd voelen om leiderschap te tonen. Volgen wat leden verlangen en traag versnellen, wat past beter bij een vereniging?

Het programma

10:00 uur Opening. De dagvoorzitter, Arend de Geus, zorgt ervoor dat het online jaarcongres met de volle energie en met focus wordt geleid!

10:15 uur. Resultaten Nationaal verenigings Onderzoek
We presenteren het rapport met daarin de belangrijkste thema's. Het rapport wordt na afoop van het jaarcongres gedeeld

11:00 uur. Chatroulette.
Een korte break in het programma en meteen ook de kans om kort kennis te maken met de andere deelnemers

11:15 uur. Learning labs.
Er zijn een aantal subsessies waar je aan kunt deelnemen. Heb je nog niet besloten aan welke je wilt deelnemen? Geen probleem, je kunt jouw keuze maken op het moment zelf.

• Learning lab 1. Ledenloyaliteit na corona. In deze prikkelende interactieve sessie leer je vanuit diverse leervormen het antwoord op drie vragen: Wat is ledenloyaliteit, waar “huist” deze loyaliteit eigenlijk en op welke manier bevorder je loyaliteit het slimste in de drukke praktijk van alledag?  Door: Roland Bulder/Neostaf
  • Learning lab 2. Wat kan, weet, wil en doet een effectieve verenigingsdirecteur? Dit verkennend onderzoek richt zich op de relatie tussen de effectiviteit van brancheorganisaties in deze veranderende omgeving en de leiderschapskenmerken waarover de verenigingsdirecteur dient te beschikken om de vereniging succesvol te kunnen laten zijn. Door: Brecht Grieten/FOCWA
  • Learning lab 3. Lobbytraject. De reisbranche is een van de sectoren die het zwaarst is geraakt door corona. De versoepelingen voor deze branche kwamen niet zomaar tot stand. Hoe voer je de lobby, balancerend tussen politiek Den Haag en jouw eigen achterban? Door: Frank Oostdam/ ANVR
  • Learning lab 4. Jouw slimme politieke monitor. Tijdens deze sessie vertellen Nico Stolwijk en Tessa Daling hoe belangenbehartiging anno 2021, in een digitaal corona tijdperk, er uit ziet. Hoe krijg je je belang gehoord in Den Haag en welke ondersteuning kan je daarbij tijdswinst opleveren? Door: Nico Stolwijk/Vereniging Eigen Huis en Tessa Daling/Polpo
  • Learning lab 5. Het ledenplatform als hart van de vereniging. Vereniging Ineen heeft een vernieuwing doorgevoerd van hun ledenplatform. Door corona is dit tevens in een versnelling geraakt. Het ledenplatform is nu het kloppend hart van de vereniging, het verbindt de leden met InEen, maar ook met elkaar. Door Margriet van Lingen en Libby Spreeuw/vereniging InEen.

12:00 uur Pauze met een twist

13:00 uur Keynote spreker Arend Ardon.
Kies je voor volgers of wil je leiders creëren?

14:00 uur Learning labs

• Learning lab 2. Lobbytraject. De reisbranche is een van de sectoren zwaar geraakt door corona. De versoepeling kwamen niet zomaar tot stand. Hoe voer je de lobby, balancerend tussen politiek Den Haag en jouw eigen achterban? Door: Frank Oostdam/ ANVR
  • Learning lab 3. Jouw slimme politieke monitor. Tijdens deze sessie vertellen Nico Stolwijk en Tessa Daling hoe belangenbehartiging anno 2021, in een digitaal corona tijdperk, er uit ziet. Hoe krijg je je belang gehoord in Den Haag en welke ondersteuning kan je daarbij tijdswinst opleveren? Door: Nico Stolwijk/Vereniging Eigen Huis en Tessa Daling/Polpo
  • Learning lab 4. Over de geleerde lessen van veranderen in verenigingsdynamiek. Iedereen online…veranderen was ineens geen keuze. We bleken ook in verenigingsland even flexibeler, creatiever en digitaal vaardiger dan ooit gedachtMaar nu komen de patronen weer terug. Hoe vinden we het nieuwe evenwicht tussen zoomen en ontmoeten, tussen terug naar het oude en een beter, ander nieuw?
    Veranderen vraagt - met alle passie en eigenaarschap van een vereniging -een eigen aanpak.  Door: Marike Kuperus en Peter van der Loo/ Kuperus&Co.

14:45 uur. Uitreiking DNA Awards
Uitreiking van de DNA Award Vereniging 2021 en DNA Talent Award 2021. Wie is de bestendige versneller?

15:10 uur Afsluiting en borrel
Ook geven we je een kleine sneak preview van het Jaarcongres volgend jaar.....

INSCHRIJVEN